Full version: Massor av tomater
ulaa
Mina tomatplantor blev riktigt glada när de fick varsin murarhink att stå i. De växer så det knakar och tar snart över hela altanen tongue.gif
Det är massor av tomater på dem, säkert 60-70 på varje (och nya på gång överallt), men det händer inte så mycket nu. De växer lite men är fortfarande helt gröna. Hur lång tid brukar det ta innan de mognar?
Åsa, mälardalen zon 2
6-8v från blomning till frukt är ganska normalt men det finns ju även sorter som är riktigt sena.
ulaa
Idag såg jag lite orange ton på en av tomaterna, annars är de helt gröna.

Det kommer ju fortfarande nya hela tiden. Och de som finns är väldigt små.

Hur gör man när man toppar? Är det nåt jag ska göra?

Jag hade ingen förhoppning om att det skulle bli nåt alls, eftersom jag är helt ny på det här, men nu känns det ändå som om jag är nära att få äta mina egna tomater.... Snälla hjälp mig!!!!
rosita
Du kan toppa plantorna för att få dem att sluta växa och sätta mer frukt och då tar plantorna all kraft till de tomater som finns. Du klipper helt enkelt av toppen! Skulle inte alla tomater hinna mogna innan frosten, så kan du klippa av plantan långt ner och hänga den upp och ner inne, så mognar de efterhand. Eller så plockar du av alla tomater med stjälk eller åtminstone bara det gröna överst på tomaten, lägger dem på brickor i ett svalt utrymme, så mognar de efterhand. Ett år när jag hade massor med tomater så plockade jag av alla och förvarade dem i svalen på brickor, den sista tomaten åt vi lilla julafton! tongue.gif
ulaa
Ahaa, tack snälla Rosita!
Lady Hamilton
Mina tomat plantor har mycket blad som "skuggar"själva tomaterna så jag har tagit bort en de blad som "skuggar" mest Och nu mognar tomaterna mycket snabbare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon