Österläge
När det gäller t ex basilika o timjan kan man ju få den att bli buskigare genom att nypa av toppen precis ovanför ett bladpar, så att plantan delar sig o växer mer som en buske istället för att bara växa på höjden. Tror det kallas tjuvning...

Nu är min fråga: kan man göra det även med mynta, fransk dragon, lavendel mfl? Eller hur gör man för att få mer av dem? wink.gif

Hopas någon vet! wub.gif
Helen vid Ljungan
Min franska dragon blir meterhög och buskig utan pyssel. Lavendeln skär jag ner rätt så kraftigt när grenarna blir tjocka och förvedade.

Mvh Helen
Österläge
Ok, så det funkar inte att tjuva dem? Eller är det mer att det inte behövs? Klipper du ner lavendeln varje vinter, eller då o då under året?
rosita
Det enda jag gör är att klippa ner dem efter blomningen. Lavendeln klipper jag bara själva blomstängeln på. Mina örter är buskiga och fina nu efter 3 år. smile.gif
noora
"Toppning" kallas det smile.gif När man "tjuvar" tomater t.ex. så tar man bort sidoskott, vilket väl är motsatsen till vad du vill åstadkomma.

Visst kan du toppa både dragon, rosmarin och mynta. Speciellt mynta tycker jag svarar väldigt bra på att bli toppad. Lavendel brukar man klippa ner en gång på våren, eftersom det oftast är blommorna man är ute efter. Kontinuerligt toppande försenar blomningen (vilket är bra när det gäller basilika t.ex.).

De flesta av örterna blir buskiga utan att toppas också, men då tar det längre tid.
Österläge
CITAT (noora @ 08-08-2006, 15:38)
"Toppning" kallas det smile.gif När man "tjuvar" tomater t.ex. så tar man bort sidoskott, vilket väl är motsatsen till vad du vill åstadkomma.

Aha! Tack!! biggrin.gif

CITAT
Visst kan du toppa både dragon, rosmarin och mynta. Speciellt mynta tycker jag svarar väldigt bra på att bli toppad. Lavendel brukar man klippa ner en gång på våren, eftersom det oftast är blommorna man är ute efter. Kontinuerligt toppande försenar blomningen (vilket är bra när det gäller basilika t.ex.).

De flesta av örterna blir buskiga utan att toppas också, men då tar det längre tid.

Ok, vad bra, det var lite det jag tänkte, jag orkar inte vänta tills de blir buskiga av sig själva... tongue.gif Då ska jag ut o toppa min dragon!! biggrin.gif
Lotta B
Blir din franska dragon en meter hög!! Min blir bara ca 40 cm. Hur har du din placerad i trädgården, kanske min står fel? Dessutom tycker jag att min planta sett för ynklig ut i år. Inte växt mycket alls. Den står soligt och väldränerat.
noora
Min franska dragon når inte heller upp till några svindlande höjder. Normalt är det bara rysk dragon som blir så hög, men jag har hört att en del får väldigt hög fransk dragon. Det kanske är någon annan sort, eller så har den exceptionellt bra miljö smile.gif
Helen vid Ljungan
Hej igen, har varit bortrest därför har det varit tyst från mig.
(Vet inte hur man gör snygga citat som ni andra gör)
"Klipper du ner lavendeln varje vinter, eller då o då under året? "
Jag klipper den på våren om den ser risig ut, det blir inte varje år.

"Hur har du din placerad i trädgården, kanske min står fel?"
Min dragon står soligt och i sand med gräsklipp. Det verkar vara en supermiljö. Den är inköpt hos Skåningen i Sundsvall och förmodligen hittransporterad söder ifrån. Så den är nog inte uppodlad i här (zon 4).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon