Alexander-VG-zon3
hejsan alla glada odlare

är sååå stolt över mig själv alldrig i hela mitt liv har jag fått fram en sån här underbar blomma , såååå fin är den hoppas det hinner bli frukt med
måste bara få visa den

aifoSSofia
O så fin!!! Gratulerar!!
Blir lite avis.. varför vill de inte komma hos mig för?? sad.gif
Alexander-VG-zon3
men de kommer tror jag

själv vet jag inte hur jag fick knoppar äns för jag har inte get den så mycket vatten å den stått i öst/norr ute å ingen näring
usch vad hesmk jag låter wink.gif sad.gif
aifoSSofia
Vi har haft ämnet uppe tidigare tror jag! Kan det vara bevisat nu att de ska svältas och törstas för att blomma??
Jag har gett mina lite påskogödsel och normalt med vatten, de står soligt ute, inga blommor visar sig!
*Felix matte*
Förstår att du är stolt smile.gif
Jag köpte en sån för ett par år sedan men inte klarade jag
att hålla plantan vid liv... blommorna var fantastiskt vackra. wub.gif
Alexander-VG-zon3
det vet jag inte men när jag köpte den var där knoppar men det blev inget så nu har där kommit nya .
men jag har bara haft dålig uppsyn med min .
men det är kanske rätta metoden i normal fall hadde jag inte behandlat den så .

fast till nästa sommar *om dne övelever vintern* så kan jag ju testa att låta bli att vattna å se om där kommer blommor kommer där så är dte en metod kankse .

sen så ska dom väl blomma i en ålder med tror jag dom måste bli en vissålder inann blomma
lissa
Grattis Flaxss...toppenroligt att det lyckades, njut av den ordentligt. Dom är underbart vackra.
Mina har inte ett tecken till att vilja blomma tongue.gif
Jag har hört att den kan blomma redan första året, åtminstonde hoppas jag att den kan göra det...vilka underverk naturen ger oss ibland smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 06-08-2006, 23:44)
Grattis Flaxss...toppenroligt att det lyckades, njut av den ordentligt. Dom är underbart vackra.
Mina har inte ett tecken till att vilja blomma tongue.gif
Jag har hört att den kan blomma redan första året, åtminstonde hoppas jag att den kan göra det...vilka underverk naturen ger oss ibland smile.gif smile.gif

ja dom är verkligen underbara å dom doftar jätte gott med hoppas bara där vill bli frukter med vet inte om dom klarra vintern för denna jag har är ju en härdig sort som på eng heter hardypassionflower elelr blue passionflower sen nåt med bluesky eller spider eller va det var
rosita
Grattis! Det är verkligen underbara blommor!
Har du verkligen tänkt att ha den ute i vinter? unsure.gif
Hur ska du göra för att skydda den då?

lissa: visst kan den blomma första året, men då ganska sent på sommaren! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 07-08-2006, 10:00)
Grattis! Det är verkligen underbara blommor!
Har du verkligen tänkt att ha den ute i vinter? unsure.gif
Hur ska du göra för att skydda den då?

lissa: visst kan den blomma första året, men då ganska sent på sommaren! smile.gif

den blåa passionsblomman klara en hel del
http://www.floridata.com/ref/P/pass_cae.cfm
http://www.desert-tropicals.com/Plants/Pas...a_caerulea.html
http://florawww.eeb.uconn.edu/acc_num/199800176.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Passiflora_caerulea

här är några länkar den klarar väl ner till -12 -15 . skyddet den får är ett lager med granris sen på med det kankse frigolit eller cellplast sen om bladen är kvar kankse nåt om dom vet inte än exaktskydd
Alexander-VG-zon3
jädrans var där slår ut en till i natt å pra till fast jag hittade även 3knoppar som var helt bruna .

fast kna man pollnira blommorna med varann ellermed två blommor av samma växt .

määh jag är ingen bra humla ,hoppas dom hittar mina blommor

jag tror inte humlerna förståd hur man skulle göra med den , kollade på en humla å små skrattade för mig själv .
lissa
Braaa, då ger jag inte upp hoppet än, och vi brukar ju ha varmt rätt långt in på hösten, tack för att jag fick tillbaka hoppet tongue.gif tongue.gif

Flaxss...du kan kanske försöka använda en mjuk pensel när du leker bi...eller humla biggrin.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 08-08-2006, 05:05)
Flaxss...du kan kanske försöka använda en mjuk pensel när du leker bi...eller humla biggrin.gif biggrin.gif

jag tog toppsi men det gick mindr bra å penslar har vi inga inte sånna små
men vad fort dom blommar över bara en dag om äns det
rosita
CITAT (flaxss @ 08-08-2006, 11:14)
jag tog toppsi men det gick mindr bra å penslar har vi inga inte sånna små
men vad fort dom blommar över bara en dag om äns det

Ja, det är inga långlivade blommor! För att pollinera räcker det nog att röra runt lite med ett finger! smile.gif
Lady Hamilton
Det fungerar med vanliga "barn-penslar" som används te.x. till vatten färger. De brukar finnas på vanliga affärer (Ica, coop m.m.) Och de kostar inte många kronor
storm
Flaxxs hur är det man säger"underbart är kort "och är det intensivt så lär man ju inte glömma det i första taget ,du har ju något att tänka till baka på i vinter.
Anki.P
Har en kompis som sådde ett frö från en passionsfrukt och det har blivit en slingerväxt utan dess like, men den har aldrig blommat, ska det nåt speciellt till för att den ska blomma eller är dom man köper färdiga växter olika sorter mot om man planterar frön från frukt själv? wink.gif
Alexander-VG-zon3
dom man köper är oftast denna blå passions blomma eller den röda .
dom man får från frön heter passiflora edulis klara ca -10c
den blåa heter Passiflora caerulea som ärhärdigaste av dom kan klara sig i zon1-2 med skydd i 2 denna klarar -12c -15c.
sen den röda heter Passiflora manicata och denna är inte härdig alls bara ner till 0 .
men dte finns många ånga fler sorter
Hum
Var den du har alltså köpt som planta, inte fröodlad?

Hur stora blir dom ungefär?

-jb-
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 16-08-2006, 07:53)
Var den du har alltså köpt som planta, inte fröodlad?

Hur stora blir dom ungefär?

-jb-

denna var köpt bara för jag ville ha en blå .
den man får från frö heter eduils eller nåt liknade en sån har jag med ca20cm hög och dom kan bli stora har jag hört .
min största jag haft var väl ca 30-40cm men sen dog den för dte var för tort i krukan
Hum
Hm, kände du till detta ställe: Exotic Garden i Finland, dom har frön på rätt många passionsblommor. Det är min fröhandel #1 smile.gif

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon