Full version: Hortensia
Anki V
I maj så köpte jag en enormt vacker Hortensia på Plantagen här i S-vall. Den var "smockfull" med tallrikstora blå blommaor

Hortensian stod ute bland "uteväxterna" så jag kunde inte drömma om att den inte var "avhärdad" men förmodligen så kom den direkt från växthuset och när jag ställde ut den så "bränndes" alla blommor + en hel del av bladen sönder. sad.gif

Det var bara till att ta fram sekatören och försöka rädda det som räddas går och det blev kvar en hel del solskadade blad eftersom jag inte vågade "strippa" den helt.

Nu blommar den igen men inte är blommorna tallrikstora längre möjligen dockservisstora. laugh.gif

Är det så här den blir? Kan jag glömma de jättestora blommorna eller blir de stora första blomningen nästa sommar (om den överlever vintern)?

/Anki
Karrolina
Jag vet inget om hortensior men jag lider med dig! Det är inte alls kul när det man köper inte håller måttet.

Ännu ett bevis för att man inte ska handla på plantagen även fast det kan vara lockande priser. Deras blomjord dödade en klockmalva och en fikus för mig. Och det senaste jag köpte var en pion som var sjuk sa kunnig granne, och ett rådhusvin som antagligen inte klarar vintern om det ens överlever dit. Jag beskrev på plantskolan hur det såg ut när jag köpte det (Litet med kanske 5 blad för 79:-. Dom hade stora fina för 100:-) och dom trodde det var kört. Så nu hoppas jag att jag har lärt mig min läxa och inte handlar där mer.. mad.gif

Jag hoppas att din hortensia tar sig. Annars klaga!
Ophelia
Du ska nog se att den kommer igen. Ta hand om den och gulla lite så ska du se att den tackar dig (kanske inte denna sommar men säkert nästa) med blommor så du drunknar. Tror nästan Endless Summer tillhör ett verkligt lyckokast när det gäller blommande buskar. Den är härdig, blommar på både årsskott och fjolårsskott och ska inte vara så grymt krävande heller.
Anki V
Hur gullar man med en Hortensia? wink.gif wink.gif

Skulle det räcka med att man "killar den under hakan" och "talar vänligt" till den så skulle den redan nu rikligt belöna mig.

Jag har klappat kärleksfullt på den busken hela sommaren laugh.gif laugh.gif

Nå´t gödsel vågar jag väl inte ge den så här sent på säsongen wink.gif
/Anki
kerstin z5-6
Nej , men vill du att den ska förbli blå och inte rosa -så ge kodynga och en blandning av detta + ogödslad torv har du kanske redan i planteringsgropen ?
ph lågt ger blått-alla buskar får större blommor om de är välgödslade
Du kan "stödgöda med blåkorn -vid midsommar nästa år
Ophelia
CITAT (Anki V @ 06-08-2006, 21:46)
Hur gullar man med en Hortensia? wink.gif wink.gif

Skulle det räcka med att man "killar den under hakan" och "talar vänligt" till den så skulle den redan nu rikligt belöna mig.

Jag har klappat kärleksfullt på den busken hela sommaren laugh.gif laugh.gif

Nå´t gödsel vågar jag väl inte ge den så här sent på säsongen wink.gif
/Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja jag tror nog inte din hortensia kommer att ta sina pick och pack i form av rötter, blad och blommor och flytta smile.gif smile.gif

Se bara till att den får vatten så ska den nog börja bli "blomma" igen smile.gif

Jag kan tänka mig att en giva av ett höstgödselmedel utan kväve säkert inte skulle vara fel. Detta för avmognaden inför vintern och blomstimulering till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon