stina
Har sett bilder här på era som ni skriver "sticklingsförökade" rosor och blev nyfiken! Hur gör man och när gör man???

undrar Stina
kerstin z5-6
I stort sett som vilken stickling som helst -Mager jord -såjord
Klipp en stickling, från gren som blommat -tar man av snittrosor vet man ju det smile.gif
Sticklingen bör inte vara för lång -de tar sig sämre -2 dm är lagom
rista försiktigt "botten delens" gröna skal så den vita barken syns
Sätt ner , inte i mitten utan i kanten av en vanlig 9x9 planstkruka
Skuggigt-ute
lysrör inne på vintern
När du ser rötter i krukans botten -6-12 v senare -plantera om i fullgödslad jord smile.gif
stina
Tack Kerstin! rolleyes.gif Följdfrågor:

Sätter man 1 sån stickling i varje kruka? Blir det en ros av en eller ska det vara fler?

Kan man göra det nu?

Sitter och hoppar och väntar på svar!!!

/Stina
kerstin z5-6
jag brukar sätta två mittemot varandra
Ja du kan pröva nu -förhoppningsvis får du någon med rötter innan frost
Det blir en ros av varje stickling , men det tar förstås ett tag
De blommar relativt snabbt och som små
De jag klippte på försommaren är nu redo för rabatt o har knoppar
Alexander-VG-zon3
kerstin har du bild på en sån från snittros alltså ingen buske utan hur man gör hittade bara buskar i ditt album ,förståd inte hur du menade med barken å det.

läste ditt inlägg kerstin i andra trådar så
man köper en ros tar en kniv å gör en klack wink.gif eller
sen efter det tar man veck allablad utom en .
men vad gör man med rosen alltså blomman ska den vara kvar .
och sen så ska mn ha plastpåse över å sticklignjord
har jag fattat allt rätt wink.gif kerstin
sen så tar det 3-5veckor tills det har kommit rötter å blad
även hinner det funka tills frosten eller ska man ha dom ute tills frosten kommer eler inte ute alls
stina
Så du menar alltså att OM jag får en stickling som hinner få rötter nu innan frost så kan jag plantera ut den i år?
kerstin z5-6
ja stina smile.gif
jag gör ett album om rospollinering och sticklingsförökning -hav tålamod smile.gif
stina
Nej men å Kerstin - gulle dej!!! Hur tror du att vi ska kunna ha tålamod, känns som att vänta på tomten ju!

wub.gif wub.gif wub.gif till dej från mej!
kerstin z5-6
På Begäran album om stickligar -rosor och pollinering av detsamma smile.gif

Rossticklingar och Rospollinering

laugh.gif Lycka till !
ps ursäkta det avskavda nagellacket ..ds
Anki V
Mycket informativt! smile.gif Det märks att du undervisar.

Sticklingförökning måste jag absolut prova på. Pollineringen får vänta tills jag blir lite mer varm i kläderna. tongue.gif

För oss som inte har något svalt ställe att vinterförvara sticklingarna (under lysrören blir det mellan15 och 20, i bästa fall) är det väl bäst att sticka genast efter 1:a blomningen..... eller skulle det kunna gå att sticka nu? unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Jag gissar på att det säkraste är att sticka efter första flor -eller tom om man måste beskära eller råkar ha av en gren på våren ...

men kan du offra 2 dm nånstans så kan vi väl hoppas på en mild o regnrik höst smile.gif
stina
Kanontoppen Kerstin!!! rolleyes.gif
Anki V
OM det skulle brytas av någon liten kvist.... skulle man inte kunna sticka den och ha den ute tills det börjar bli kallt och sedan ta in den?

Sticklingen skulle ju kunna få vara i svalen (8-10 gr) på nätterna och under lysrör (15-20) på dagarna tills det blir vår igen. wink.gif

Tror du att det skulle funngera att hålla liv i den så pass länge?

/Anki
Alexander-VG-zon3
tusen tack kerstin wub.gif
ingrid fuxwall
Väldigt bra förklaring men en oundviklig följdfråga, Varför sätta sticklingen i kanten av krukan?
Har ju min fundering men vill gärna få veta varför.

ingrid
kerstin z5-6
Syrerikare o lite varmare, mindre fuktigt mindre röta- ger bättre rotutveckling sägs det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon