tavvas
Har nu två frukter på min planta som är 25 cm lång och 10 cm i diameter. Det är en form av ätlig kalebass. Kan någon tipsa mig om när frukten är mogen. Har ni erfarenhet av att torka frukten och arbeta vidare med den och gröpa ur den?
Tesa
Har aldrig ätit kalebass men torkat några har jag gjort...
Jag har skördat när de börjat låte lite "torra" eller ihåliga när man knackar på dem liksom...svårt att förklara men man hör en tydlig skillnad från en omogen för den låter helt kompakt..
Jag har placerat mina i ett soligt fönster med element under för att torka dem,,några har dock möglat och ruttnat men de har inte varit riktigt mogna..
Det tog nog ett par månader innan de var helt torra så att fröna rasslade omkring inuti...
Om man använder en torr kalebass så blir det som att arbeta i trä ungefär..en massa torrt fnas inuti som man får skrapa bort och sen slipa med sandpapper skulle jag tro är det lättaste för att få en fin yta..
Skulle tro att man kan gröpa ur frukten färsk också och torka den sedan...är nog lättare att arbeta med egentligen för en torr kalebass är ganska skör...och en redan urgröpt måste ju torka snabbare..
Lycka till...
tavvas
Tack Tesa, det skall bli spännande. Frukterna är nu snarare 35 än 25 cm.
malin72
jag skrev i en anna tråd om kalabass hur jag gör men lite kort....jag gröper ur fruktköttet sprat fröer... lägger dom sedan i svag värme i ugnen där dom sedan vänds på då och då efter några timmar är dom hårda och klara att göra tex former i smile.gif vill man göra mönster i dom snider man vad man vill innan man lägger dom på tork
lite tips bara roligt att pröva olika saker wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon