lindastina
07-08-2006, 09:26
Av en impuls köpte jag ett silverax "brunette" i våras och jag tycker det är så himla fint! Fast det inte blommar än. Jag undrar om ni kan berätta för mig hur det blir. Att det kan bli 150 cm högt har jag förstått, men blir det buskigt och stort på andra ledden? Jag har nämligen en yta där jag vill ha mitt silverax och det är kanske 70 x 50 cm (svårt att säga eftersom den inte är regelbunden), kommer mitt ensamma silverax att fylla ut den platsen eller bör jag köpa en till?
Hälsningar
Linda
Jag har "brunetten". Hos mig blir plantan inte speciellt yvig på bredden men jag tror nog att du klarar dig med en i alla fall.
Den är underbar men sen.
Hos mig i zon 2-3 är det den sista blomman som slår ut på säsongen, i september brukar den komma.
Och då känns det som ett högtidligt avsked till den gångna sommarens blomstring.
Mulle
kerstin z5-6
07-08-2006, 11:04
Jag tycker också att du ska låta den vara den enda -men den kan gärna få lite vackert sällskap
tex

Den här lungörten -Pulmonaria Majeste -den blommar på försommaren med prickiga blad och blå förgätmigej -senare blir bladen helt silvriga lagom till Brunettes stora show
Jag har haft en planta i några år, men i våras köpte jag två till och satte bredvid. Det ser redan lite bättre ut tycker jag fastän inte blomningen har börjat än.
Jag älskar knopparna som skimrar som pärlor och doften av de utslagna är "outstanding".
kerstin z5-6
07-08-2006, 15:32
Vill man ha en tidigblommande ska man pröva den grönbladiga cimicifugan -den har underbara doftande blomstänglar nu
Maria i Helsingborg
07-08-2006, 17:09
CITAT (Boxer @ 07-08-2006, 12:54)
Jag älskar knopparna som skimrar som pärlor och doften av de utslagna är "outstanding".

En av orsakerna att jag är så förtjust i den + att man har så mycket grönt i trädgården men här är bladverket brunrött och otroligt "jättesnyggt"!
En grej med "brunette" att den kan ha svårt att hinna blomma innan frosten. Jag hade det problemet med den i min förra trädgård på gränsen mellan zon 3 och 4. Fick tipset att pröva med extra vattning och gödsling men hann aldrig prova.
kerstin z5-6
07-08-2006, 21:26
De hinner i stort sett aldrig här , men är underbar ändå ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.