lindastina
Jag har köpt två alunrotsplantor vid olika tillfällen för två-tre år sedan, den ena är grön och den andra har röda stråk i bladen. Det händer liksom ingenting med dem, det kommer ut några stänglar med något knappt synligt i änden, jag antar det är blommorna. De har inte vuxit nämvärt vare sig på höjden eller bredden. Är det normalt för alunrot och varför har man i så fall dem? Det känns som en lite lite meningslös och väl obetydligt växt.

Men det vore inte helt osannolikt om jag gjort fel på något vis. De står mycket soligt, jag har aldrig klippt ner dem, de har bara fått finnas där.

Hälsningar
Linda
fruberglund
De flesta har dem nog för bladverket, ett fint bladverk kan höja en hel rabatt. Finns alunrot med underbara bladfärger. Vissa som t.ex. mammas sort har fina blommor också.

Kerstin z 5-6 har nog många fina att visa i sitt album har jag för mig.
kerstin z5-6
Alunrot är främst en bladväxt -jag klipper bort blommorna

de finns i alla färger nästan -från grönt svart orange silver -osv

Fördelen är att de ser fina ut hela säsongen och kan kombineras så att det inte bara är fint -just när den rabatten blommar
Här är ett blommande undantag -The fairy

men det är som bladkombinationer de verkligen är andvändbara
Ophelia
Ja den var riktigt snygg med sina rosa blommor och bladverk smile.gif
rosita
Att blommorna skulle vara "onödiga" håller inte jag med om, mina blommar i rött på höga stänglar och humlorna älskar dem! Dessutom blommar de länge! Fina snittblommor är det också! Jag har bara gott att säga om alunrotens blommor! wub.gif
lindastina
Jag ser på era bilder att jag missbedömt alunroten. Det finns hopp. Jag kanske flyttar på mina och ser om de växer lite mer och blir lite yvigare någon annan stans! /Linda
Helen i Skåne
Min svägerska har ett rött plommonträd och har nu planterat röd alunrot runt och blandat in limefärgade växter. TYcker jag låter jättevackert, har inte sett det ännu. smile.gif Själv har jag i en tidigare trädgård planterat röd alunrot kring rhododendron i vit/rosa. Blev också jättefint och var fint året om.
Tesla
Enligt vad jag läst mig till så gillar alunroten inte torka, samt vill flyttas efter några år.
Jag har ett par mörkbladiga som blommar vitt, mycket snygga (både blad o blommor!), samt några äldre rödblommande med ljusare gröna blad som har blivit taniga på senare år. Tänker flytta dem för att se om de blir mer blomglada på en ny plats.
kerstin z5-6
Flyttas ?perenner har inga sådana krav , men delas kan behövas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon