angylp
Är intresserad av att plantera några rhododendronbuskar på en slänt. Enda problem kan vara att det finns en tall i närheten av området (2 meter eller mindre). Kommer det att funka ? Finns det annars några andra planteringsförslag som kan ersätta de befintliga ogräs ?
Lena i Torslanda
Det ska inte vara något problem - tvärtom. Tallbarr är utmärkt för Rhododendron. Tallen har djupgående rötter så den konkurrerar inte om fukten.
Ingo
Instämmer, men om tallens krona når ut över planteringsstället kan det dock behövas extra vattning. Inte p g a rotkonkurrens utan för att tallkronor är väldigt bra på att stoppa regnet innan det kommer ner till marken.
angylp
Jag tänker inte plantera dem under tallen men troligtvist utanför kronan.

Behöver befintlig jord förbättras med rhodendron jord tror ni ?
Lena i Torslanda
Det är alltid bra att göra något åt den befintliga jorden för att ge växterna en optimal start. Antingen rhod. jord eller också tar du naturell torv och grus och blandar upp den befintliga med.
angylp
Min man sa att rhododendron är krävande växt... stämmer det ?
linvik
CITAT (angylp @ 12-08-2006, 09:53)
Min man sa att rhododendron är krävande växt... stämmer det ?

Arbetskrävande? Näringskrävande? Hm. Det här vet jag om rododendron:

Vattna mycket i början. Inför vintern kan vintergröna växter också behöva extra vatten. På våren är det bra du skyddar dina rododendron från solen, speciellt om de är nyplanterade (jag har uppväxta roddar och skyddade inte huh.gif ). Bladen kan skadas av den starka vårsolen, samtidigt som det är frost i marken och den inte kan dricka vatten. Är jorden bra för busken så behöver du bara lägga på kompost på våren, annars finns det särskilt rododendrongödsel som du kan mylla ner. Beskära busken kan man göra när den börjar se risig ut. En del plockar bort utblommade blommor för att det ska blomma mer nästa år. DET är arbetskrävande om man har stora buskar!

Nja, det är väl inte mer jobb med rododendron än med andra buskar? Men det är säkert någon som kan tillföra nåt!

PS. De kan ju drabbas av olika sjukdomar och larver och så, men det vet jag inte så mycket om.
Tesla
Min erfarenhet är: med rätt förhållanden, t ex rätt jord (fuktig/sur/okalkad), inte för mkt sol, så är det inget besvärligt med rhododendron.
Jag strör rhododendrongödsel under mina på våren, de blommar rikligt och blir större för varje år. (De står på skuggsidan av huset i en slänt där regnet rinner nerför)
Ciczi
Annars fungerar det alldeles utmärkt med Phytolacca americana, Kermesbär. Min buske växer som ogräs under tallen och jag gör inte ett smack med den. biggrin.gif Den får klara sig själv. Dessutom är den läcker med sina bär.

mvh Ciczi

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon