Hej!
Jag har försökt mig på att driva upp citroner från vanliga kärnor.
Av dom jag planterade förra året har en överlevt och den är ca 40cm hög nu. Men vad gör jag nu ? Ska den toppas eller liknande ? eller ska jag bara låta den växa ?
Den är som sagt ca 40cm med en rak stam med fina bladpar på.
Stammen börjar få en brun grå bark.
Nyligen planterat om den i en större kruka.
Av dom jag planterat i år har samtliga 4 överlevt men dom är inte mycket högre än 10-15 cm.
Nån som har några bra skötselråd och tips?
Alexander-VG-zon3
07-08-2006, 11:14
jag hadde toppat den den höge om du har bild som du kna visa så är dte lättare att säga just var .
sen skötsel råd
ljust,citrusjord eller medelahavsjord göda med citrusgödning ,kallkfritt vatten ,ha dom ute på sommaren när det är frostfritt på natten på våren tar du ut dom sätter dom i skugga . du kna börja av härda dom på dagen tdigt på våren men ta in om dte är frost på natten å sett sakta ut dne i sol sen på hösten tar du in dom vid 0c dom klara -3c men 0 bler bra . sen under vintern är det bästa att låta dom övervintar vid +5c - +10c .
kerstin z5-6
07-08-2006, 11:18
Toppar du blir det en buske -vill du ha ett träd med genomgående stam -toppa inte förrän du har önskad höjd
Bild kan ordnas när arbetsdagen är slut.
Citrusjord är dom planterade i nu,
Dagtid vistas dom utomhus, och nattetid i växthuset.
Det svåra blir väl vinterförvaringen då vi inte har något rum som har lägre än vanlig rumstemperatur, dvs 18-21 grader.
Tack Kerstin,
Ja nog vill jag ha den lite högre än vad den är nu.
runt metern skulle jag gissa blir lämpligt om man ska kunna ha den inna på vinterhalvåret.
Var just det där med "buske" jag var lite fundersam över. alla citroner jag sett på växtaffärer är ju som ett miniatyrträd., en boll nästan. Medan min skjuter rakt upp i höjden.
Men så blir det alltså om man toppar den, kan man hoppas iaf
Lady Hamilton
07-08-2006, 11:26
Men har du lyckats övervintra en planta redan
CITAT
Av dom jag planterade förra året har en överlevt och den är ca 40cm hög nu
så gör likadant med dina andra plantor så skall det nog gå bra
Alexander-VG-zon3
07-08-2006, 11:26
CITAT (gmats @ 07-08-2006, 12:20)
Dagtid vistas dom utomhus, och nattetid i växthuset.
imed att dne klarar ner till -3c så är inte nattetid dåligt för dne tvärtom hadde dne måt bra va att vara ute även natten ,
bättre att låta den vara på samma ställe ute både natt å dag
CITAT (Hamilton @ 07-08-2006, 12:26)
Men har du lyckats övervintra en planta redan
CITAT
Av dom jag planterade förra året har en överlevt och den är ca 40cm hög nu
så gör likadant med dina andra plantor så skall det nog gå bra

Var nog för att jag inte visste hur jag skulle göra med den då. för den har stått i vardagsrumsfönstret hela vintern ^^
Lady Hamilton
07-08-2006, 13:58
Ge ditt träd en stöd pinne (så riskerar du inte att det går av) och låt den växa upp till lagom höjd innan du ev. vill "toppa" det. Och gör gärna som flaxx säger -Låt trädet stå ute även på natten så länge det är +grader. Och om fönstret fungerade som övervintrings plats i fjol gör lika dant i år.
Nu är det dags igen...
nu tycker jag citronen har nått lämpig höjd.
70cm.
Hur gör jag nu då ?
Var toppar jag ? Vill ju att det ska bli en liten rund typ buske av dom.
Alexander-VG-zon3
16-09-2006, 14:54
ska du ha en buske hadde jga toppat mycket tidigare än som du har det nu .
för en buske hadde jag toppat vid 10cm vill du ha stam å trädså kna du toppa nu ca5cm under toppen
Mia, zon 3
18-09-2006, 07:20
Åtminstone mina frösådda citroner växer så kraftigt att jag tycker det skulle vara svårt att hålla dem små & runda.... Jag har släppt upp dem högre, så man ska kunna ha dem i golvkruka istället. Det är SVÅRT att beskära när man ser alla knoppar & kart man måste klippa bort... Fast med nya frösådder tar det visserligen ett antal år innan det blir ett bekymmer.
CurlySue
18-09-2006, 16:10
hej,
trodde faktiskt inte det gick att bara sätta citronkärnor och sen få fram ett citronträd
Kan man få det att bära frukt också? om det tex står i ett växthus...
kerstin z5-6
18-09-2006, 16:19
Ja frösådda KAN sätta frukt , men har man otur tar det 14 år ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.