lillgull
07-08-2006, 12:18
Jag har en vanlig svensk björk på min tomt som är 15-20 meter hög. Den står inte i full sol i en norrsluttning. Jag vet inte åldern på trädet men stammen är så tjock att jag nätt och jämt kan krama om den, kanske 50-60 cm i diameter.
Redan i mitten på juli hade den gula löv och den har nu fällt samtliga löv. Bara små gröna löv i knopp längst ut på grenarna är kvar! Löven ligger nu på marken helt snustorra och guldgula och sveper runt på tomten!!!!
En annan lite tunnare björk som står 5 meter därifrån har sina löv kvar även om några löv har gulnat där mer. Inget annat i omgivningen visar tork symptom.
Sedan har jag en blodbok som står soligt, detta träd är säkert planterat på vår tomt på 1970 talet eller något sånt, den är ca 15 meter hög. Alla löven är nu torra och har vissnat ner.
Nu är min fråga som så, att jag undrar om träden dör av den här torkan eller om de bara har en tidig höst i år. Jag har aldrig varit med om att man ska behöva vattna så här stora träd!?
Alexander-VG-zon3
07-08-2006, 12:23
det kan vara torka som har gjort det , men detta är en övelevnadsstinkt att dne fäller löven på sommaren om dte är trortt då överlever stammen oftast om dte inte gått för långt . men träden brukar komme tillbaka på vårne igen är löventorra å bruna å sitter kvar brukar träden vara döda
Hannele
07-08-2006, 12:29
CITAT (lillgull @ 07-08-2006, 13:18)
Löven ligger nu på marken helt snustorra och guldgula och sveper runt på tomten!!!!
Träden går i tidig vintervila för att skydda sej, ofta går det bra.
Ja oftast är det så, de fäller bladen tidigare för att hejda avdunstningen. Samtidigt innebär det att de inte hunnit bygga upp reserver för vintern som planerat.
Det är inget konstigt med att vattna större träd och edt är inte et så stort projekt som man kan tro. De flesta näringsupptagande rötter ligger ofta ganska ytligt, från någon till några decimeter ned. Låt spridaren stå på under ett par, tre nätter i trädens dropplinje (i marken vid kronans ytterkant, där grenarna slutar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.