Full version: Kaprifol
Tommy
Hej trädgårdsvänner!

Hur får jag fart på min kaprifol jag grävde upp på annan plats och planterade förra sommaren? Den har kommit knappt en meter lite glest så där och inte så mycket blad...

Vill den ha gödsling? Mycket vatten?

Det står i soligt till halv skuggit läge intill en björk som jag vill den skall upp efter stammen.

Behöver den hjälp för att klättra, typ nät eller nåt, eller tar den sig upp för stammen själv?
Kristina zon 3
Hänger på frågan. Min Kaprifol ser inte heller mycket ut. 3-5 pinnar cirkus 1-1,5 meter vardera, ynka små blad. Har funderat på om pinnarna ska klippas av, så att den grenar ut sig? Den inköptes för två år sedan.

Kristina
Louise i Göteborg
Tommy
Det är björken det beror på. Det är nästan omöjligt att få nåt' att växa intill ett så glupskt träd. Det ändä jag får att växa så är en clematis vitalba, men det är ju ett "ogräs".

Kristina
Har ingen aning. Hur står den? Kaprifol är ganska kravlösa växter.
Hannele

Vår doftande kaprifolpelare är ca 4 meter, klättrar på en gammal asp.
Jag har aldrig klippt eller gödslat - lite snöre, så den håller sej på plats.
Kristina zon 3
Just en sådan bild som jag sett framför mig, Underbar. Att jämföra den med 5 pinnar sad.gif . Jag flyttade min Kaprifol för cirka en månad sedan. Han fick bo i trädgårdlandet över vintern eftersom platsen inte fanns då. Grävde nu i vår en grop, säker en halvmeter djup och i stort sett lika bred. Fyllde på med en del gödsel (kogödsel i påse), blandade i ny jord, vattnade. Stoppade ner Kaprifolen och mer jord. Han bor vid sidan om ett litet berg eller möjligtvis görstor sten. Tanken var att han skulle breda ut sig över berget. blink.gif Men jag tycker ju att han skulle ha börjat med det nu.

Kristina
Hannele
Min kaprifolpelare var några pinnar för tolv år sedan.
Det kommer nya rotskott hela tiden, jag klipper inte, binder ibland.
Hav tålamod, Kristina.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ta lite tid (ett par år) innan kaprifolen sätter fart att växa ifall det inte är optimala betingelser efter vad jag märkt som placerade en liten vildkaprifol snustorrt + soligt under en gles tall. Det tog några år sedan satte den fart att växa.

Vid en björk som är såpass hungrig och törstig kan det dock ofta vara ganska svårt att få växter att trivas + växa.
Kristina zon 3
Rotskott wub.gif visste jag inte alls. Trodde att (de 5 pinnarna) skulle förgrena sig. Nu känns det mycket mer hoppfullt. Tusen tack! biggrin.gif

Kristina
yla
jag säger som de andra
kaprifolen är lite trög i starten men sen så knallar den på

så tålamod är bra att ha

jag har kaprifol på en massa platser nu o började med en
stackars förvildad som jag tagit rotskotten av o satt där
jag vill ha den
doftar ljuvligt

så här har jag tänkt mej att det ska bli
men än så är det bara den vänstra sidan som täcks av kaprifolen
lite har jag lurats smile.gif men dom har alla börjat som små taniga rotskott
Tommy
hmm... jag vill inte flytta den heller. Den är precis vid verandan och jag skulle vilja få lite väldoft dit (avloppsbrunnen ligger inte långt ifrån nämligen).

Jag chansar och vattnar istället.

Men inget gödsel då?
annette
Jag planterade en kaprifol vid vår altan för några år sedan. Problemet är att den växer på höjden, men att den inte har blommat. Den växer i halvskugga/skugga. Bör jag flytta den till ett soligare läge? sad.gif
Ti bee
Hmm, kan det vara så att den störs av alltför mycket ljus på "fötterna"? Rätta mig om jag har fel, men jag tror att kaprifolen hör till de klättrare som vill bo mörkt med fötterna och sträcka sig upp i ljuset för att trivas. Kanske lite fotskugga kan göra susen?
Vi fick en kaprifol från tomma intet nu i våras, helt plötsligt började den växa upp från under en buske och nu växer den enormt. Den står just väldigt skuggigt med fötterna och breder sedan ut sig upp i ljuset.
smile.gif
yla
jag har testat o tagit bitar som gått av o satt i kruka med plastpåse på o alla har tagit sej
likadant gjorde jag med min klematis fungerade också
jättekul
då blir det enkelt att föröka det man vill ha mer av
Järfälla
Jag satt i skuggam idag och läste om kaprifol i "Din trädgård". Det finns ju så många olika och de har olika behov och växtsätt. Men gemensamt var att kaprifol oftast blir gles nertill så man gärna kan plantera något buskigt framför. Men inte för att skugga - vad jag förstod (som clematisen vill).
Christer
Kaprifoler är lite trögstartade efter flytt men när dom väl kommer igåmg finns det ingen hejd på det hela. Satte min för 6 år sen nu täcker den ett berg på säkert 10 kvm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon