Full version: Nypon eller inte
mulle
I vissa fall ska man klippa bort vissna blommor för att stimulera rosen till ytterligare blomning.
I andra fall har nyponen ett värde i sig.
Att hitta information om enskilda sorter är svårt, det är ju egentligen bara då det står "dekorativa nypon" som man själv kan räkna ut att blomman ska vara kvar...
Men för det mesta står det ingenting alls om nyponen och ännu mindre om klippning.
Finns det någon tumregel som man kan gå efter? (Annat än att Rugosaarter inte ska klippas)
Hur är det t.ex. med kanadensarna och Coverrosor?
Konfys
Mulle
Anki V
Intressant fråga Mulle! ohmy.gif

Jag klipper nämligen bort alla överblommade rosor oavsett vilket sort den tillhör, jag vill ju hellre ha blommor än nypon laugh.gif

Jag funderar också på var man ska klippa (om man nu ska klippa) Rabattrosor har jag läst ska klippas så man tar med något/några blad under blomman och då har jag gjort så med buskrosorna också. Har jag gjort fel? unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Remonterande rosors -rosor ska klippas av när de blommat över -gäller alla oavsett de är kanadensiska ,buskrosor eller cover eller annat .
De som är engångsblommande kommer inte att återblomma oavsett du tar nyponen eller inte -så där får de sitta
Dessa rosor har dessutom oftast de finaste nyponen
Diskussioner har förts på bla Engelska rosensällskapet huruvida man kan nypa bort ett nyponanlag -eller om man ska klippa till närmaste bladpar
I fråga om blommningen visade det sig vid test, att det spelar ingen roll -de återblommar lika bra med "nyp av metoden som med klipp till bladpar "

Sedan finns ju sådana som jag som agerar humla själv och pollinerar rosor för frösådd -då måste man förstås behålla de nyponen
men kanadensiska rosors återblommning avtar märkbart om man låter dem få g´å i för många nypon / buske
smile.gif K
Anki V
Tack Kerstin, nu är allt "klart som korvspad" laugh.gif och jag fortsätter att klippa eftersom "alla" mina utom två remonterar

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon