Sagosessa
07-08-2006, 13:53
I min hasselbuske upptäckte jag en jättestor larv. Gul som bottenfärg med nästan svarta "rutor" på kroppen.
Inte hårig. Fotade varelsen men har glömt kameran hemma.
Sökte i alla böcker jag har och den ser ut som en larv av kålfjäril. Men den här larven var ca 8 cm lång, d v s dubbelt så stor som kålfjärilens larver. Och tjock som mitt lillfinger ungefär.
Någon som kan drista sig till vad det kan vara. Även utan foto?
Gossen Ruda
07-08-2006, 19:39
Nej, jag väntar gärna på bilden.
Det finns ju exempel på hormonstörningar där insektslarver får alltför mycket juvenilhormon och stannar i larvstadiet och inte förpuppas. Men jag vet inte om de då kan bli onormalt stora?
Sagosessa
08-08-2006, 14:06
Nu har jag lagt upp bilder i mitt album! Vad är detta för larv?
Piccante
08-08-2006, 14:20
Vilken vacker larv! Att du vågar hålla fingret så nära. Vissa fjärilslarver har giftiga hår som de kan släppa och din larv ser lite lömsk ut med sina varningsfärger.
Det stod i tidningen häromdagen att gotlänningar har börjat sälja sina hus och flytta p.ga. invasionen av tallprocessionsspinnare (heter de så?) som har invaderat södra Gotland och orsakar klåda och allergi när de tappar sina gifthår som yr iväg med vinden. Så de kan allt ställa till det de små larverna med!
Gossen Ruda
08-08-2006, 15:14
Nu var det lättare.

Oxhuvudspinnare eller Lindspinnare som den kallades förr, Phalera bucephala. I mina böcker står det att den är svart med 10 gula längsränder, men vilket som är grundfärg kan väl kvitta.

Lever kolonivis på div lövträd tills sista hudömsningen. Fjärilen har den egenheten att när den sitter och vilar ser den ut som en avbruten grenstump. Finns säkert nån bild på nätet som visar detta. Jag orkar inte söka.
Sagosessa
08-08-2006, 15:25
Tack Ruda!
Oxhuvudspinnare

Det låter spännande, man undrar så klart genast VARFÖR den fått det namnet?
Någon koloni har jag inte haft. Bara en enda larv i hasselbusken.
Ulrika & jycken
22-08-2006, 07:05
Fick syn på 4 st såna här larver i går på min husvägg, de kröp uppåt mot taket eller under taket. Så de tänkte väl förvintra över där?
Dessa larver, oxhuvudsspinnare, hur är de? Jag sökte information på nätet men fick inte fram så mycket. De stör inte på något sätt?
Gossen Ruda
22-08-2006, 07:56
Larverna äter ju lite blad under sin uppväxt men kan inte räknas som skadegörare. Förmodligen letar larverna efter matplatser och har råkat förirra sig upp på ditt hus. Hjälp dom till något lövträd så blir dom tacksamma. Dom tycks äta på dom flesta, ek, bok, lind mm. Förpuppas i jorden och puppan övervintrar där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.