Full version: Röd geting
Sagosessa
Hej igen,

förutom gigantiska fjärilslarver har jag även sett en röd och svart geting.
Det är inte rödbandad geting - vad kan det vara då?
Om det inte är så att det skiljer mellan individerna är "min" geting mycket mera röd än den rödbandade getingen. Den ser ju mera ut som en klassisk geting, fast ränderna närmast kroppen är lite mera rödgula än gula. Min geting är verkligen röd. Inte diskret "geting-wannabe" biggrin.gif utan som en egen art.

Någon som vet?
Gossen Ruda
Det finns bara en svensk geting med rött på bakkroppen och det är den rödbandade getingen, Vespula rufa. Möjligen kan det vara ett ex som fått extramycket rött eller så är det kanske ingen geting? Ingen bild?
amaira
Den rödbandade getingen är jättevacker wub.gif har många av den sorten (också) här.

Men man behöver titta "lite extra" för att se att getingarna ser lite olika ut. Det finns ju en hel del olika sorter av dem.

Den rödbandade är en "jordgeting", den bygger oftast sitt bo i marken. Även den vanliga, och tysk geting, bygger bon i marken emellanåt. Men getingar är snälla. De börjar aldrig ett bråk, även om de är nyfikna ibland, och påträngade ibland. smile.gif Som denna lilla raring wub.gif

Jag vet faktiskt inte vilken sort detta är ... sleep.gif ... trots att det är den vanligaste just nu, som envist ska vara med och dela på "picknick-mackorna". Den har så mycket svart, och så jämna gula ränder.

Den rödbandade är inte en sort som stör människor. Vad den anbelangar får folk dricka sin saft och äta sin mat ute, bäst de vill.

Vad gäller din röda geting, så har jag ingen aning! Jag antar att det inte är någon annan getinglik stekel du sett? Eller någon insekt med mimikry (som ser ut att vara någon farligare än den är)?
Berith
CITAT (amaira @ 08-08-2006, 09:47)
Vad gäller din röda geting, så har jag ingen aning! Jag antar att det inte är någon annan getinglik stekel du sett? Eller någon insekt med mimikry (som ser ut att vara någon farligare än den är)?

Som vanligt stum av beundran inför amairas bilder wub.gif

Röda getingar! Nu när det är så här torrt så kommer det massor med flygfän och dricker vatten i poolen och igår såg jag också röda getingar. Eller åtminstone rödaktiga. Dom satt ju inte stilla så länge så jag kunde studera dom mer ingående men absolut att dom var rödare än dom gula. Och när jag skulle berätta detta för sonen hann jag bara börja så undrade han om jag sett att en del av getingarna vid poolen såg röda ut! rolleyes.gif
Gossen Ruda
Och var är BILDERNA! rolleyes.gif
Sagosessa
Har tyvärr inga bilder på getingarna. De känns mindre än vanliga getingar, men det kanske är bebisar?
Det är absolut ingen stekelsort. Jag är helt säker på att det är en geting. Ska försöka fota en, nästa gång jag ser en.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2006, 10:38)
Och var är BILDERNA! rolleyes.gif

Jag har heller inga bilder, men jag var ute alldeles nyss och kollade in en röd geting. Den såg precis ut som på amairas bild ovan. rolleyes.gif Rödbandad geting, ska lägga det på minnet.
Piccante
CITAT (Sagosessa @ 08-08-2006, 11:01)
Har tyvärr inga bilder på getingarna. De känns mindre än vanliga getingar, men det kanske är bebisar?

Insekter har inga "bebisar" när de ser ut som vuxna individer så växer de inte mer. Deras bebisstadier är som larver. Men jag såg själv röda steklar idag som var hyfsat stora, dock mindre än en geting. Men jag fick nog inget vidare bra bilder på den tyvärr annars kunde du jämföra.
Sagosessa
Ska se om jag kan få en röding på bild. Återkommer om någon dag i så fall smile.gif
Plain
På tal om getingar (lånar din tråd lite Sessan wink.gif ) - kolla in den här - som det mesta andra på min lilla trädgård verkar de fått sig en Tjernobyldos eller nåt...

David i Viksjö, zon Tjernobyl
amaira
Väntar med spänning på bilder. *nyfiken*
Bra fotat Plain. Jag kan inte se, men det är möjligt att det är en bålgeting.

Här kommer några fler getingbilder. Det är en Tysk geting, Vespula germanica, (hon talar svenska sleep.gif ) som skär ut en bit rå kyckling för att ta med sig hem till boet och larverna som behöver protein.

Jag identifierar den främst på de tre små svarta punkterna på den gula munskölden.

Äntligen loss! Redo att lyfta.

Med reservation för felidentifiering, jag är inte så bra på getingar.

Hur den fick kycklingen?
unsure.gif Av mig såklart! huh.gif Det samlas så många fina getingar och flugor runt en bit rå kyckling som får ligga ute ... sleep.gif
Sagosessa
Ingen bild, men väl ett svar ifrån jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet rolleyes.gif

"Det är ytterst sannolikt att det är rödgeting, V. rufa, som du ser. Det röda på getingen kan variera väldigt mycket: från nästan ingenting till att nära hela getingen är röd. Storleken är även den synnerligen variabel, eftersom den är avhängig av hur mycket mat getinglarven fått. Är det en liten geting så har den fått larven fått lite mat. Den andra getingarten som är delvis röd heter D. norwegica, och den bygger bo i skogen, och är nästan aldrig i närheten av människoboningar, vilket V. rufa mycket gärna är.

Vänligen
Lars-Åke Janzon
Jourhavande biolog, NRM"
amaira
CITAT (Sagosessa @ 09-08-2006, 11:44)
"Det är ytterst sannolikt att det är rödgeting, V. rufa,

Vill bara tillägga, att "rödgeting" och "rödbandad geting" är detsamma: Vespula rufa.

Och så hade vår underbara och stora expert (Ruda såklart wub.gif ) rätt igen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon