Full version: Samla egna fröer
Eva.J.
Hej! Jag undrar om någon vet hur och när man kan samla egna fröer från Verbena bonariensis-jätte verbena , salvia patens-blåsalvia, pennisetum setaseum-fjäderborstgräs, ageratum-leverbalsam och helichrysum lanatum-rabatt ertenell? hälsningar Eva
kerstin z5-6
helichrysum kan krukövervintras-sticlingföröka nu så blir det en mindre planta att sköta , blåsalvia likaså
Övriga som annat skörda när frökapseln börjar gå i brunt och är torr -då är de flesta frö klara
stina
Jag läste någonstans att man kan övervintra jätteverbena också. Att man gör som med exempelvis dahlior, upp med roten och torr, frostfri förvaring över vintern. Tydligen ska man få jätteverbenor som mer än väl når upp till sitt namn år två.

Minns inte var jag läste det, men det låter spännande. Tyvärr har jag inga iår, men jag hoppas någon här provar och avlägger rapport om hur det gick.

/Stina
malin72
min helichrysum gör små blommor ohmy.gif men det är väl inget att spara fröer från va???? man ska väl hålla sig till att ta sticklingar unsure.gif sitter och funderar nu när det är dags att gå ut och plocka frön mm på tork tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
jo visst gör den frö -men den är lättare att övervintra hel ,delad eller som stickling
malin72
tack Kerstin!!!! dom är enorma så det blir många om jag lyckas ta sticklingar kan dela med mig massor tongue.gif hur gör jag sticklingen bäst???? sätter i vatten eller i jord direkt???
Eva.J.
Jag tackar för svaren/Eva smile.gif
kerstin z5-6
i jord smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2006, 18:45)
i jord smile.gif

ok tack för det då ska jag prova...brukar misslyckas men klarade en pelargon för ett tag sen så kanske tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon