Helen i Skåne
Var borta 3 veckor och när vi kom hem upptäckte jag en BUSKE med lila/blå blommor i rabatten! Vet inte vad det är men blommorna liknar malva lite grann och likaså bladen, dock av något gigantiskt slag. Busken är ca 130 cm hög och närmare en 100 cm bred. Ta bort eller låta vara? Titta på min hemsida under rubriken: Trädgården växer fram under sommaren 2006.

Under den bilden finns en annan sak som jag är rätt säker på är ogräs, minst sagt invasiv, så den åkte all världens väg. Ca 60 cm hög och lätt att dra upp med rötterna, hade en sorts pålrot. Är det något som kommer tillbaka och som jag ska ta till hårdhandskarna med?

Tacksam för hjälp! smile.gif
Irene_L
Det är en ballongblomma. Ett-årig blomma som du kan ta frö från om du vill ha den nästa år.
mvh
Irene
tajger
Hej Helen!
Den där malvaliknande saken som du har i rabatten är en Leanderklocka eller ballongblomma kallas den också. Typiskt för den är att den har små, små svarta prickar på bladen.
/ tajger
Helen i Skåne
Tack för det! Undrar var den kom ifrån... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon