Helen i Skåne
07-08-2006, 17:31
När vi tog bort buskar för att bygga en mur fick den almplanta som stod närmast en del stryk. Antagligen fick rötterna sig en omgång när killarna grävde upp buskarnas rötter. Almen ingår i en avenbokhäck som är ca 80 år gammal (det finns några exemplar här och var i alla grannarnas avenbokhäckar i kvarteret). Det är alltså en väl etablerad planta. Alla (mer eller mindre) blad har vissnat men i övrigt ser den ok ut. Kommer den att dö av detta eller kommer den igen nästa vår när den hunnit hämta andan?
Kanske har din alm drabbats av almsjukan som är ganska vanlig i Skåne.
Då torkar bladen och trädet dör. I så fall skall du snarast bränna upp samtliga drabbade kvistar så sjukan ej sprider sig till de andra almarna.
Om det "bara" är en rotskada kan den hämta sig, och komma tillbaka nästa år.
Hälsningar
Cato
Helen i Skåne
07-08-2006, 21:55
Jisses! Hur vet man det? Ska ta några bilder imorgon som kan visa hur den ser ut. Det finns många som har alm i sina häckar (det där kom ut fel
) inga andra ser ut så. Vi har nog 4-5 stycken, de växer som attan jämfört med avenboken.
Det är inte lätt för en lekman att skilja på almsjuka, torka och det som sker i år, ämligen att almarna blommade så ymnigt att de såg heldöda ut innan de fick blad, och när de nu fått det har de mycket färre blad än vanligt.
Och inte bara för lekmän. Sedan jag gått med almkunniga och hört dem analysera har jag insett att det krävs en hel del för att kunna tolka dem. Långt ifrån allt som är dött i alm är almsjukan.
Helt klart är att om de har almsjuka är det iallafall för sent att förhindra spridning. Man har nästan upphört att försöka hindra spridning alls. Låt dem vara och se vad som händer. Almsplintborren gör sitt ändå och när de väl dött sprider de inte mer än alla andra almar.
Gossen Ruda
08-08-2006, 07:04
Alm i avenbokshäck? Ingen bra kombination för almen duger knappast som häckväxt. Den förgrenar sig dåligt utan skickar bara iväg långa vattenskott som gör att häcken ser vildvuxen ut. Jag försöker utrota alla almar som dyker upp i häcken men det kommer hela tiden nya. Nu har dock almsjukan tagit död på nästan alla almar i omgivningen så problemet är snart löst.
Jag har heller hittills inte sett alm som en bra häckväxt, men den kan fungera som utfyllnad under flera år. Bladen brukar bli stora på unga stubbskott och sprut rätt från marken, och kunna fylla också stora hål i häcken.
Har någon eller har någon sett ett lyckat exemplar av renodlad almhäck?
Helen i Skåne
09-08-2006, 15:32
Ja du Ruda, de har hur långa armar som helst! Men även en rejäl stam, de har nog stått här länge. Hela kvarteret ser likadant ut med avenbok och alla någon almplanta här och var, vi har fyra, en i vart hörn. Enligt en äldre dam i området (vi har bara bott här ett år) så får man tukta dem ordentligt. Så småningom kommer vi nog att byta ut plantor allteftersom det behöver fyllas på. På en tomt har man låtit almen växa upp till ett träd och det står också i en hörna. Ska kanske se om man kan få reda på om det är så att alla har sina i hörnen och om det var en medveten tanke bakom då i början på 1900-talet. Bor du också i ett sådant område?
Gossen Ruda
10-08-2006, 06:49
Nej, jag tror att det bara var avenbok som gällde just här. Jag bor i ett småstugeområde som byggdes med subventioner från kommunen som å andra sidan bestämde det mesta. Förmodligen då även häckarna även om det verkar som om det finns gamla oxelhäckar på andra ställen i området. Almarna kommer från en trädridå runt en kolerakyrkogård jag har på andra sidan gatan. När dom fröar ligger fröna i drivor runtomkring.
En annan sak är/var att kommunen kom dragande med päronträd som skulle planteras i ett bestämt hörn av tomten som alléträd, åtminstone runt områdets ytterkant. Man hade dock missat en sak, päronen är i det närmaste oätliga pga stenbildning så dom flesta träden är nersågade nu.
Helen i Skåne
15-08-2006, 13:58
Jag har lagt in bilder i mitt album på den sjuka (?) almen. Det finns nya blad och det finns blad som är "deformerade", kan det vara almsjukan? Vet att det finns många träd här i Helsingborg som har drabbats och försvunnit
Cilla vet du?
Sommartorparn
15-08-2006, 17:50
CITAT (Cilla @ 08-08-2006, 11:52)
Har någon eller har någon sett ett lyckat exemplar av renodlad almhäck?
Mycket vanlig häckväxt runt gårdar i skåne, där man ju är i behov av kraftigt vindskydd. Dock måste den hållas efter mer än andra häckar, annars får man till slut använda lift för att komma åt att klippa den. Däremot är alm som inslag i en annan slags klippt häck är värdelöst. Dom brukar hamna där genom frösådd. Spretar i otakt med resten. Inget att sörja över om den försvinner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.