scheindel
har fått en späd liten planta av korallträd (Erythrina). den har stått på balkongen och trivits i en liten kruka hela sommaren, men nu börjar jag fundera på hur länge den kan stå ute sådär och hur jag egentligen ska ta hand om den -hittills har den skött sej själv rätt mycket bara med vatten ett par gånger i veckan.
vet inte riktigt vilken variant det är men det är en variant hemmahörande i södra afrika har jag lyckats luska ut.
nån som vet nåt om detta?
Åsa K, zon 1
Om det är Erythrina crista-galli du har?

*Odlas i kruka och placeras på varmaste och soligaste platsen under sommaren för blombildningens skull. Eftersom bladen ramlar av på hösten kan Erythrina förvaras mörkt under vintern men temperaturen får inte vara högre än 10 grader*

Jag har två st, en köpt i Danmark 2002 och en på Maderira 2004, båda beter sig likadant. Just nu har jag blommknopp i dem, de får fantastiska blodröda blommor i juli till september.

När jag var på Maderia så såg jag dem som träd, ganska stora träd som blommade i mars. Men det är ju ett helt annat klimat där även om man som jag har uppvärmt uterum.

Jag har tidigare år haft problem med någon sorts spinn som gjort att bladen blivit "rostfärgade" på undersidan och fallit av, i år har jag inte det problemet kanske för att det varit så hiskligt varmt tongue.gif

Annars ett ganska lättskött litet träd.
scheindel
jag tror inte det är en crista-galli.
de här träden blir också rätt stora där de växer vilt i SA och Zimbabwe och jag har för mej att de också tappar bladen om vintern (vilket iofs normalt är juni-augisti ca där nere). de har röda eller orange blommor men minns inte om det var i början eller slutet av sommaren de blommade.
men att ha dem mörkt och svalt till vintern låter ändå ganska rimligt.
inte så mkt vatten heller då eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon