yenny
Jag fick en fråga av en vän... en katt som äter på ulltyg...
Kan det vara en brist på något eller beror det på något annat?

Jag har för mej att jag läst nått om det men jag mins inte vart... någon annan som har svar på frågan kanske?
Whiskuchi
En del katter gör det bara, en beteendestörning som ofta (men inte alltid) utlöses av att de skiljs från mamman för tidigt. Även ofta rasbundet, orientaliska raser gör det oftare.. kan behandlas med psykofarmaka (och behandling är ofta nödvändig då det kan orsaka stopp i mag- och tarmkanalen om katten får i sig mycket ylle). Enklaste "behandlingen" är dock att lägga undan allt i ylle. Helt enkelt. wink.gif

edit: Feliway kan kanske också tänkas bryta ovanan
yenny
Tack! Då skall jag börja med att säga till min kompis att genast ta bort ulltyget... sedan får hon reda ut resten...
Kathy
Ja, inte beror Hugo (eller om det är Ikaros) ulltygstuggande på att de skiljts för tidigt ifrån mamman. smile.gif
Jag tror mer det var en slump.....
Och jag vet hur de reagerar på t.ex renskinn eller fårskinn.
Förmodligen så smakade ullfilten "vilt" - och var säkerligen gott. laugh.gif
Nina A
Hej!
jag hade en katt som tuggade på tyger,hon fastnade för fleece...tyvärr började det med fleece,otal veterinärbesök visade varken fel på tänder eller katt...(förutom psyket)efter 3½ år gav jag upp...hon blev mer och mer manisk,tuggade till sist på sängkläder,mina underkläder,linnen,strumpor,handdukar....allt hon kunde få tag i

det sista hon började tugga på var sladdar, och då tog jag det svåraste beslut jag kunnat göra....och lät henne vandra till sälla jaktmarker...
jag försökte med feliway,omplacering till utekatt......ingenting fungerade

hoppas verkligen det löser sig för din väns katt! och din vän, och att hon/han slipper det elände jag och tippen gick igenom! sad.gif

ps: tippa var huskatt med siamespåbrå, tror det är det som gav upphov till beteendet
/Nina
Kathy
CITAT (Nina A @ 15-08-2006, 21:48)
hoppas verkligen det löser sig för din väns katt! och din vän, och att hon/han slipper det elände jag och tippen gick igenom! sad.gif

Jodå, det har redan löst sig för min kisse.
Jag plockade helt sonika bort ullpläden.
Ninni
Hej
Jag har två birmor som båda tuggar på ylle (och bomull) och jag har gett dem B-vitamin. Det hjälper faktiskt av någon anledning.
Och för katter som tuggar sladdar kan jag verkligen rekommendera bittermandelolja (finns bland bakgrejer i affären). Dutta på lite på sladden, mina katter AVSKYR lukten. (Själv tycker jag att det luktar gott...mandelmassa...).
Kathy
Ja, B-vitamin är smaskens, tycker både Hugo och Ikaros.

Det var nog en sällsynt tillfällighet att Hugo smaskade på ullpläden, för det har inte hänt något mer sen dess.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon