Robert_K
07-08-2006, 20:18
Vi köpte 3st olika pioner tidigt i våras, och samtliga har etableras sig bra. Men sedan ett antal veckor tillbaka så har en av dessa börjat att bli allt mer lila i bladfärgen (från tidigare grön), och nu bara axelererar det på denna (se bifogad bild i mitt Album).
Någon som vet vad är det som händer med denna (för lite vatten, gödning) ? Övriga två pioner växer på och verkar trivas.
visbylinda
07-08-2006, 21:01
Verkar inte som bilden hängde med i meddelandet.
Exakt samma sak har hänt en av mina tre pioner. Det är en Bondpion som precis som din fått lilabruna fläckar på bladen. Vad kan det vara?
Robert_K
07-08-2006, 21:17
Sorry, nu finns länk till bild i första meddelandet.
pialotta
07-08-2006, 21:54
funkar inte
Jag hade också samma problem med en bild, så jag ka in bilden direkt här i tråden.....
Robert_K
08-08-2006, 08:16
Nu finns bilden i mitt Album.
(ursäkta strulet, forumet verkar inte så enkelt vad beträffar bildhantering).
pialotta
08-08-2006, 08:37
JA!! nu kan vi se din bild.
jag har en likadan som också lessna men den fick extra vatten och då blev den glad igen.
prova om din är törstig.
Ophelia
08-08-2006, 20:25
Undrar om det kan vara svamp av typen svartmögel (cladosporium tror jag den heter). Det brukar oftast inte medföra någon olägenhet för pionen (så att den dör eller så). Aldrig fel att se till att en nyetablerad pion får allra bästa tänkbara vård och omsorg. Du kan ju plocka bort de angripna bladen och bränna dem. Pioner gillar näring och vill ej torka ut samt ha en bra jord.
Inga från Närke
10-08-2006, 19:52
CITAT (Robert_K @ 08-08-2006, 09:16)
Nu finns bilden i mitt Album.
(ursäkta strulet, forumet verkar inte så enkelt vad beträffar bildhantering).

Att ni inte kan visa bilderna här är att de förmodligen är för stora. Åtminstone din bild Robert_K. Den borde ha varit för stor att läggas in i albumet också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.