På vår gata (villaområde) är alla barn ute och cyklar, spelar boll osv. Och de är i åldrarna 4-10 år. Tror jag är inne på min 4:e eller 5:e tillsägning nu om att "du kör lite för fort", trots att jag glider förbi i ca 20-30 km/h samt att området är så pass nytt att det inte finns några direkta "faror" exempelvis höga buskar och sånt där barnen kan dölja sig. Ser jag inga barn eller barn som spelar boll inne på nån tomt så blir det väl att man gasar på lite och inte krypkör, men ser jag nåt barn som är ute o cyklar, går med dockvagn etc så saktar jag in och vinkar eller får ögonkontakt med barnet så att man kan passera utan överraskningar.
Men föräldrarna ser ju endast en dåre som kör för fort. De har ju alltid rätt
Senaste incidenten var när en gubbe hade parkerat sin bil och öppnade bildörren mitt framför mig i backen på gatan, då blev jag lite sur då jag fick tvärstanna i backen, och då lade jag i ettan och gasade på lite upp för backen (men körde inte fortare än på tvåans växel), och efter ca 20 meter när jag passerade ett hus där deras ungar spelade boll så sköt en unge bollen så att den kom precis under min bil när jag körde förbi. Jädra unge tänker jag... och förtsatte köra.
När jag kom hem så kom deras pappa bort o "anklagade" mig att köra för fort. När jag talade om vad som hände + att jag indentiferade alla levande människor jag sett (två bollspelande killar på en tomt, 4 vuxna på tomten som stod och pratade, en 4årig flicka med röd dockvagn) för att visa på att jag inte var ouppmärksan, så sa han bara"jaja vi såg ju alla att du körde för fort".
Jaha sa jag, jag har noterat er anmärkning, nu får du ursäkta för jag har handlat o ska plocka upp varorna... för det visade tydligt att det inte gick att diskutera.
Som sagt, sånt här kan bli väldigt infekterat väldigt snabbt. Nästa gång ska jag be om en hastighetsmätning som talar om exakt hur snabbt jag kört... annars kan de gott vända på klacken. För deras uppfattning om hur snabbt det går är faktiskt inte relevant i sammanhanget. Jag har en del uppfattningar om ditten och datten men inte springer jag runt och talar om det för alla inblandade.
lycka till med grannsämjan
/Henrik