netaave
Vi bor på en återvändsgata utan trottoar eller cykelväg. Där gatan slutar finns det cykelvägar och ett stort bilfritt område bl.a. med lekparker.
Det har flyttat in en ny barnfamilj på vår gata som låter barnen leka och cykla på gatan utan att dom har någon som helst koll på dom. Dom är i förskoleåldern. Det är två hus mellan oss och barnen kan vara utanför oss eller längre ner och föräldrarna är inte ens ute på gatan.
Nu har mamman i familjen börjat skrika "dämpa" åt oss grannar när vi kör förbi, hon gjorde det åt oss igår, vi körde då exakt 35 km och barnen var inte ens ute.
Är det meningen att vi grannar ska ta ansvar för deras barn på gatan? Är dom ute så bromsar vi ju naturligtvis ner, det finns dessutom en dagmamma mitt emot dom så det är vi vana att göra.
Själv har jag alltid varit med mina barn på gatan eller gått iväg till det bilfria området om dom velat cykla som små, det gör alla andra barnfamiljer på gatan också.
Stämningen börjar bli otrevlig och det jäser i husen.
ingrid fuxwall
Förstår att du blir lite "berörd"

Barn i den åldern ska inte ut och röra sig utan att någon vuxen är närvarande, fast det är ju min åsikt och andra har säkert annan uppfattning.

ingrid
LadyG
ohmy.gif

Förskoleåldern? Och de leker på gatan utan vuxen i närheten?

Ytterst oansvarigt, imho.

Nej, en gata är ingen lämplig lekplats alls för barn. Enligt vissa studier är barn i 12-årsåldern inte "trafiksäkra" och bör inte lämnas ensamma i trafiken, men antalet olyckor med barn i den åldern har fått myndigheterna att fundera på om inte 12 är för lågt räknat. Många hävdar att det är först i 14-15 års ålder de börjar kunna klara sig själva i trafiken. Så att barn i förskoleåldern leker och har en gata som lekplats är inte alls bra.

Att sen mamma har mage att kräva att ni ska ta hänsyn till att hon inte kan ta ansvar själv tycker jag är fel.

Om inte barnen leker på gatan skulle hon inte behöva oroa sig och hålla på att gorma.

När jag var liten var det inte tal om att leka där bilarna körde, punkt.

Man kunde ju bli påkörd, men det kanske man inte kan nu i dessa moderna tider? Jag kan ju ha fel huh.gif
MrNorth
På vår gata (villaområde) är alla barn ute och cyklar, spelar boll osv. Och de är i åldrarna 4-10 år. Tror jag är inne på min 4:e eller 5:e tillsägning nu om att "du kör lite för fort", trots att jag glider förbi i ca 20-30 km/h samt att området är så pass nytt att det inte finns några direkta "faror" exempelvis höga buskar och sånt där barnen kan dölja sig. Ser jag inga barn eller barn som spelar boll inne på nån tomt så blir det väl att man gasar på lite och inte krypkör, men ser jag nåt barn som är ute o cyklar, går med dockvagn etc så saktar jag in och vinkar eller får ögonkontakt med barnet så att man kan passera utan överraskningar.

Men föräldrarna ser ju endast en dåre som kör för fort. De har ju alltid rätt wacko.gif

Senaste incidenten var när en gubbe hade parkerat sin bil och öppnade bildörren mitt framför mig i backen på gatan, då blev jag lite sur då jag fick tvärstanna i backen, och då lade jag i ettan och gasade på lite upp för backen (men körde inte fortare än på tvåans växel), och efter ca 20 meter när jag passerade ett hus där deras ungar spelade boll så sköt en unge bollen så att den kom precis under min bil när jag körde förbi. Jädra unge tänker jag... och förtsatte köra.

När jag kom hem så kom deras pappa bort o "anklagade" mig att köra för fort. När jag talade om vad som hände + att jag indentiferade alla levande människor jag sett (två bollspelande killar på en tomt, 4 vuxna på tomten som stod och pratade, en 4årig flicka med röd dockvagn) för att visa på att jag inte var ouppmärksan, så sa han bara"jaja vi såg ju alla att du körde för fort".

Jaha sa jag, jag har noterat er anmärkning, nu får du ursäkta för jag har handlat o ska plocka upp varorna... för det visade tydligt att det inte gick att diskutera.

Som sagt, sånt här kan bli väldigt infekterat väldigt snabbt. Nästa gång ska jag be om en hastighetsmätning som talar om exakt hur snabbt jag kört... annars kan de gott vända på klacken. För deras uppfattning om hur snabbt det går är faktiskt inte relevant i sammanhanget. Jag har en del uppfattningar om ditten och datten men inte springer jag runt och talar om det för alla inblandade.
tongue.gif

lycka till med grannsämjan
/Henrik
Ophelia
Som förälder har man ansvar för sina egna barn. Spelar väl ingen roll hur sakta man kör om ett barn helt oförhappandes springer ut framför en bil, smällen kan bli ödesdiger ändå. Varför inte lära barn att "här kör bilar och här måste man se sig för"? Alla ställen där bilar kör är per automatik inte en lekplats för barn. Ärligt talat så förstår jag inte föräldrar som inte tänker längre än näsan räcker.
Gossen Ruda
En del föräldrar är otroligt korkade. Fattar dom inte själva så måste dom bli hjälpta på traven. Ett tips till polisen som kan åka dit och prata med dom kanske är en lösning. Jag hade dock sagt till föräldrarna direkt: Håll ordning på ungdjävlarna, gatan är till för bilar! Fast det är ju jag det. rolleyes.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Där mina föräldrar bor leker barn som knappt kan gå mitt på gatan, föräldrarna kan stå en bit ifrån och verkar inte bry sig de säger inte ens till barnen att nu kommer det en bil som måste förbi och liknande så ibland kan man få sitta länge i bilen och vänta på att de ska flytta sig.

Morsan fick skäll för att hon "kör för fort" enligt en granne men gatan är smal och det finns farthinder i form av blomlådor så bilfärden går i knappa 10km i timmen mer än så kan man inte köra så hur mycket saktare man ska kunna köra vet jag ej.

En del föräldrar verkar inte fatta vilka faror som finns när jag planterade lite buskar för att förgylla infarten var det en förälder som skällde ut mig för det var hans barns fotbollsplan, hur sjutton kan man tycka att en liten gräsplätt i en ganska hårt trafikerad korsning är en lämplig fotbollsplan??? Jag föreslog att hans barn kunde sparka fotboll på gästparkeringen vid lekparken som i stort sett alltid är tom och knappt några bilar kör i det området, och då gormade han att då kunde han ju inte se ungarna från fönstret om de var där borta.
Bettson
Alla parter behöver tänka till lite tror jag.

Som förälder ska man nog tänka sig in i situationen att barnen blev skadade eller ännu värre. Frågan kommer då, har jag gjort vad jag kunnat för att skydda mina barn? Den frågan tycker jag varje förälder ska ställa sig innan det händer en olycka.

Som bilist och granne ska man göra likadant. Vill man kunna ha ett svar man står för när, det händer en olycka.Har jag gjort vad jag kan för att undvika olyckan.

Jag tycker nog att barnen skall leka på föräldrarnas tomter och om de leker någon annanstans ska det vara under förälderns uppsyn. Sedan ska alla parter vara väl medvetna om att barn rymmer. Barn dras till platser de inte får vara på, och barn föredrar en asfalterad yta att cykla på.

Jag funderar nog mera på vad jag ska göra med mina nya högljudda grannar. De förra stod och gasade med epa-traktorer till klockan fyra på morgonen. De nya spelar hårdrock på högsta volym med altandörr, och fönster öppna. Det får till resultat att de sitter och skriker på altanen för att kunna föra ett samtal så hela kvarteret hör vad de säger.

Av en ren tillfällighet var taklagsfesten för vår nya altan inställd i lördags.Det är jag tacksam för. Det gick inte en gång att höra vad som sades på vår TV när volymen stod på max trots att VI stängt alla dörrar och fönster för att undvika deras musik. Vi fick hålla oss till textade program hela kvällen.

Undrar bara hur grannen på deras andra sida hade sin lördagskväll. De har småbarn att söva.

Ursäkta urspårningen på tråden. Jag vimsar lite ibland. wub.gif
Berith
Neej, jag tycker inte att barn ska cykla på gatan.

CITAT (Bettson @ 08-08-2006, 12:45)
---De nya spelar hårdrock på högsta volym med altandörr, och fönster öppna. Det får till resultat att de sitter och skriker på altanen för att kunna föra ett samtal så hela kvarteret hör vad de säger.---

Nästa gång dom spelar hårdrock tycker jag att du ska gå över med en skiva som du har valt och fråga lite försynt om dom skulle vilja spela den speciellt för dej och din man. Det är liksom er favoritmusik och just ikväll så har ni nåt speciellt att fira. sleep.gif
linnea-maria
Tala om för föräldrarna att ni tycker att barnen bör cykla på cykelvägen och inte på gatan.
Barn i förskoleålder skall absolut inte cykla ensamma.
Bettson
CITAT (Berith @ 08-08-2006, 13:06)
Neej, jag tycker inte att barn ska cykla på gatan.

CITAT (Bettson @ 08-08-2006, 12:45)
---De nya spelar hårdrock på högsta volym med altandörr, och fönster öppna. Det får till resultat att de sitter och skriker på altanen för att kunna föra ett samtal så hela kvarteret hör vad de säger.---

Nästa gång dom spelar hårdrock tycker jag att du ska gå över med en skiva som du har valt och fråga lite försynt om dom skulle vilja spela den speciellt för dej och din man. Det är liksom er favoritmusik och just ikväll så har ni nåt speciellt att fira. sleep.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo den var fin.

Påminner om när jag bodde i lägenhet och det var lika mycket oväsen i lägenheten ovanför vardagskvällar. Pensionsärstanterna ringde på min dörr och grät och det var ett herrans liv.

Nåväl halvtvå på natten så gick jag upp och ringde på. När de öppnade så sa jag att nästa gång de hade en sådan brakfest mitt i veckan så förväntade jag mig att bli bjuden. För ska ni störa min nattsömn så att jag får svårt att klara att gå till jobbet i morgon, så vill jag i alla fall ha roligt medan jag inte kan sova.

Kontigt nog så blev jag inte bjuden.....förstår inte varför tongue.gif
Ophelia
CITAT (Bettson @ 08-08-2006, 14:16)
Nåväl halvtvå på natten så gick jag upp och ringde på. När de öppnade så sa jag att nästa gång de hade en sådan brakfest mitt i veckan så förväntade jag mig att bli bjuden. För ska ni störa min nattsömn så att jag får svårt att klara att gå till jobbet i morgon, så vill jag i alla fall ha roligt medan jag inte kan sova.

Kontigt nog så blev jag inte bjuden.....förstår inte varför tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Snyggt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon