Vin på röda vinbär (ca 8 kg)
Det här receptet resulterar i ett gott men mycket torrt vin med inte särdeles hög alkoholhalt. Räkna med att det tar ganska mycket tid att göra vin. Men rätt mycket av den faktiska arbetstiden kan göras i sommarvärmen i trädgården och får ses som en avkoppling.
Röda vinbär : drygt 8 kg
Socker : 3.8 Kg
Vatten: 10-12 liter
Total mängd vin: 20 liter
Jäst och andra insatsmaterial: Sats för lättvin från t. ex. Vendor
Vinberedningen sker i 6 faser:
1 Bärberedning och bäräsning Tid knappt 1 vecka. Arbetstid 1 dag
2 Silning följt av jäsning. Tid ett par veckor. Arbetstid någon timme.
3 Omtappning och fortsatt jäsning Tid Ett par veckor till en månad. Arbetstid någon timme.
4 Klarning.Tid 1 vecka eller två.
5 Fyllning på flaskor. Arbetstid någon timme.
6 Lagring. Tid minst ett par månader, gärna ett år.
1 Bärberedning och bäräsning
Plocka röda vinbär, drygt 8 kg. De skall repas och sköljas i kallt vatten.
Låt vattnet rinna av och lägg vinbären i ett 25 liters jäskärl t ex plasttunna med lock och hål för jäsrör). Räkna med att det går åt 5 sköna timmar i trädgården för alla dessa atbetsmoment..
Koka upp ca 10 liter kokande vatten, men häll på bara så mycket att bären täcks plus några cm. Rör om, lägg på locket, och låt svalna till 50 grader
Krossa vinbären (Jag krossar efter det att skalen skållats med det heta vattnet)
Rör ner enzymer. Rör ner 1 kg socker.
När temperaturen sjunkit till 25 grader kan man tillsätta vinjäst .( Jag använder torrjäst) Jästid cirka 5 dagar vid jäsning i källaren om temperaturen där ligger över 20 grader och annars 4 dagar om jäsningen görs i det varmare köket (Observera att temperaturen bör ligga under 25 grader) . Om jäsningen görs i källaren bör kärlet ställas så att det inte står direkt på det eventuellt kalla golvet.
2 Silning följt av jäsning
Sila massan genom en duk eller en sror sil och låt saften rinna ner i ett jäskärl. Försök arr få så mycket av saften och sockerresterna, lämpligen genom att avsluta mes att sila bärmassssan med 3- 4 liter 30-gradigt vatten
Läs av volymen ( i liter) av fruktsaften i kärlet., Lös 1.4 kg socker i hälften av skillnaden mellan 20 (liter) och volymen (liter) och häll i kärlet när sockerlösningen svalnat till 25 grader.
Sätt till jästnärsalt.
Om det efter ytterliggare 6 timmar är så olyckligt att jäsningen avstannat kan man rädda vinet genom att tillsätta en nyberedd jästlösning. (Så har hänt mig endast en gång under de senaste 5 åren). Lägg gärna en mörk duk på kärlet.
3 Omtappning och fortsatt jäsning
När det gått ett en vecka eller par veckor och jäsningsprocessen börjar gå långsammare är det dags att tillsätta återstoden av sockret. Om det finns mycket bottensats från bären brukar jag dock först tappa över det mesta av fruktsaften till ett annat jäskärl. Omtappningen görs med en hävert, bottensatsen läggs på komposten sedan jag hällt på en god portion hett vatten för att stoppa jäsningen. Denna omtappning underlättar den kommande klarningen, tycker jag..
Återstoden av sockret (d.v.s.1.4 kg) löses som ovan i återstoden av vattnet och måste svalna till 25 grader innan lösningen hälls i fruktsaften.
4 Omtappnig, stoppa jäsprocessen, klarning
Ju längre jäsningen pågår desto långsammare kommer pluppandet i jäsröret och desto ’torrare’ blir vinet. När plupparna i jäsröret kommer mycket långsamt eller till och med stannar av, är vinet i princip färdigjäst. Då görs en omtappning via en hävert så att man får bort (resten av) bottenslammet. Sedan tillsätts jässtopp för att definitivt bryta jäsningsprocessen. Därefter skall den i vinet lösta koloxiden tas bort genom att man under ett par dagar flera gånger rör kraftigt runt i kärlet / skakar kärlet.
Man kan tillsatta klarmedel. Man måste sedan vänta ett par veckor så eventuella partiklar sjunker till botten och vinet blir helt klart
Om am följer den beskrivna proceduren behöver man inte filtrera vinet.
5 Fyllning på flaskor
När vinet är klart flyttas jäskärlet till den plats där man nästa dag avser att tappa vinet på väl rengjorda flaskor, kärlet bör ställas svagt lutande. Använd hävert
6 Lagring
Enligt min åsikt smakar vinet bättre om det får lagra flera månader – kasnke t.o.m ett par år. Smaken varierar f.ö. rätt mycket mellan olika årgångar.
Anmärkning
Det är möjligt att jag är överdriven försiktig i och med att jag repar bären. Men jag vill inte få in sporer e.t.c som kan störa jäsningsprocessen och tror dessutom att smaken påverkas.negativt om stjälkarna får vara med i jäsningen – har inte provat det alternativet
Ändringar 20.8: Förtydliganden.