Full version: Två lila klematisar
visbylinda
Hej
Har två mörklila klematisar i min trädgård.
Den ena bör vara en Jackmanii enligt gamla ägaren men vilken är vad och vad kan den andra vara för sort?

Båda är mörklila och började blomma i förra veckan. Blommorna är va 5 cm i diameter. Den ena har 4 kronblad medans den andra har 5. De är ganska långsamtväxande i jämförelse med min Skogsklematis och Bergsklematis.
Bladlössen är galna i båda de här lila varianterna men har inte hoppat på de övriga klematisarna.

Denna är mer lila än vad bilden visar:
Lila klematis nr 1

Lila klematis nr 2

Tacksam för hjälp!

Har ni lust att hjälpa till med fler identifieringar så finns massor av bilder här:
Fler okänningar
Ophelia
Tror ingen av dem är en Jackmanii. Däremot är det väl inte helt omöjligt att de båda skulle kunna tillhöra viticellasläktet (italiensk klematis). Svårt att se hur hur de växer på plantan. Jag får det intrycket att de är "klockiga", och hänger ner.
Gillan
Tyckte bilderna var lite mörka, jag har några bilder i mitt
album "clematiserna" som du kan jämföra med, men jag är
tveksam wink.gif

Lycka till!
Lemonne
Min Jackmanii påminner om den på bild 2, lite blålila med purpurfärgade stråk i. Men jag är ju förstås inte alls säker. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon