Lotta B
08-08-2006, 07:04
Jag köpte den här plantan namnlös i våras. Den stod i en låda med andra medelhavsörter från Italien. i lådan fanns en hel del för oss ovanliga matkryddor som vinruta och helgonört, men även timjan och rosmarin. Jag trodde först att det var dragon, eftersom den var lik drafon när jag köpte den. Sen började den blomma med små vita bollar för några veckor sedan, definitivt inte dragon! Hjälp!

Lite svårt att se men jag tycker den liknar en vinterkyndel..satureja montana..
Eller kanske nån annan kyndel..
Du får googla lite och se om det stämmer med verkligheten..
Lotta B
08-08-2006, 12:17
Det är ingen kyndel. Vinterkyndel har jag redan och den har helt annat växtsätt och blommor, har googlat sommarkyndel och den har inte heller sådana blommor. Jag har aldrig sett den här växten förut och jag har ganska många örter/kryddor. Blommorna liknar de hos maskrosen fast mindre och vita. Som små bollar liksom. Bladen luktar ganska starkt och påminner lite om rosmarin, fast ändå inte. En granne tyckte den luktade eucalyptus eller hostmedicin. Det vore kul att veta om den är ettårig eller flerårig, om den tål vårt klimat etc (bor i zon 2). Den växer rätt spretigt, påminner och påminner i växtsättet om rosmarin lite.
Kanske någon annan Satureja, eller en Calamintha av något slag? Svårt att se blommorna i bilden tyvär.