Full version: Anlägga nytt land
Husmyran
Jag har tänkt att anlägga ett trädgårdsland och har lite frågor kring hur jag bäst går tillväga. Marken idag består enbart av lera till ett djup av drygt 2 meter.

Min tanke är att gräva mig ner till åtminstone 50 cm djup och blanda in grus (inte sand har jag förstått) och mull. Är det en bra idé? Jag har ett rätt stort lass jord över sen vi fixade till gräsmattan så jag tänkte toppa med ett lager jord eller ska jag blanda även detta med leran? Borde jag lägga geoduk i botten för att slippa att allt material jag blandar in sjunker ner i leran under?

Detta borde ge ett odlingsbart djup på åtminstone 70 cm, räcker det? Eftersom jag bara gräver ner mig 50 cm kommer landet att sticka upp ca 20 cm över omkrinliggande mark (jag tänkte bygga nån form av ram runt) jag har förstått att det ska vara bra ur värmesynpunkt stämmer det?

Många frågor blev det, hoppas att nån orkar läsa allt och även ge lite klocka svar/synpunkter!
noora
Många här odlar i pallkragar som inte är mer än några decimeter höga. Mina egna "pallkragar" (egentligen sandlåderamar...) har c:a 2 dm jord och därunder vänd grästorv följt av lerjord. Det har gått utmärkt. Riktigt stora rotfrukter kan behöva lite mer jord än så, men för rödbetor, bönor, sallad osv är det tillräckligt.

Om du vill göra det lätt för dig hakar du på pallkrageodlingen. Annars borde det räcka med att gräva ett par dm, vända ner grästorven på botten (om du inte har riktigt elaka rotogräs i den) och blanda upp den uppgrävda leran med mulljorden så att du får upp landet ett par dm ovanför markytan.

Lerjord har för övrigt varit en välsignelse en torr sommar som denna. Jag har knappt behövt vattna mina upphöjda land trots att de torkar ut fortare än om de skulle vara på "marknivå" smile.gif
Gurkan
Husmyran ! Din plan är mycket bra men väldigt ambitiös ... att gräva så djupt i lera är JOBBIGT men ger ett fantastiskt resultat.

Jag har grävt mina land i lerig jord till 40-60cm beroende på vad som ska växa där och sen byggt ramar runt för att hålla jorden på plats. Till varje kvadratmeter har jag blandat i 1 säck barkmull + 1 säck kogödsel alt. 1 skottkärra hästgödsel med spån. Grästorven har jag lagt i botten där jag grävt och sen skyfflat tillbaks jorden.

Jag är mer än nöjd med resultatet, mycket jobb men det behöver bara göras en gång. Nu är jorden väldigt lättbearbetad och jag har inte behövt vattna mycket trots det rekordtorra och varma sommaren.

Ska du gräva i lera måste du göra det vid rätt tidpunkt när det är lagom fuktigt i marken, är det för blött är det rena klistret, är det för torrt är det så hårt att ingen spade biter.

Djupgrävning till mitt sparrisland

Färdigt sparrisland
Husmyran
Tack för snabba svar!

Jo jag vet, det är grymt jobbigt men jag tänkte ta en bit i taget, dessutom är min man både stark och uthållig biggrin.gif .

Man behöver inget grus i leran då? Tanken var att den skulle underlätta dräneringen, men utifrån era svar antar jag att det räcker med mull/gödsel.

Då är det bara att kavla upp ärmarna och greppa spaden då!
Inga från Närke
CITAT (Husmyran @ 08-08-2006, 16:55)
Man behöver inget grus i leran då? Tanken var att den skulle underlätta dräneringen, men utifrån era svar antar jag att det räcker med mull/gödsel.

Då är det bara att kavla upp ärmarna och greppa spaden då!

Vi har lerjord och det var jobbigt att ha trädgårdsland där tyckte vi så vi har börjat med pallkragar istället ovanpå.
Lerjorden kräver visst underhåll varje år med lite grövre sand och torv för att bli en bra lättarbetad jord. Leran äter upp den matjord som ligger överst och kommer upp till ytan igen tyckte vi. Så ett år sand och ett år torv sedan börja om igen.
Nu är det enklare med pallkrager se alla inlägg i pallkrageklubben här på forumet för tips m.m.
Christa
En kille jag kände som hade styv lera han grävde bara upp grässvålen sedan lade han på naturgödsel och sedan täckte han med halm. Sedan fick detta ligga över vintern och sedan sådden han. Mellan raderna fick täckmaterialet ligga kvar och han hade odlingsväv över. Det växte så det knakade och under halmen blev det kolsvart mylla. Jag såg inte hela proceduren och jag kan ha missat någon detalj men titta under marktäckning på denna sida http://www.fobo.nu
Principen är att man skall få ett rikt mikroliv och organsikt material som bryts ned i den översta delen av jorden. Det skall vara riktig naturgödsel med en levande process i och inte sådan där säckad gödsel som redan är färdigprocessad och som f ö v ofta innehåller konstgödsel om man läser på säcken (lur tycker jag).

Vill du göra det riktigt enkelt för dig så kanske det räcker att lägga gödseln direkt på gräsmattan och sedan tjockt med halm ovanpå. Tänker prova själv framöver. Det måste dock komma luft till nedbrytingen så man får inte täcka med något tätt. Att gräva ner torv är en kortsiktig lösning. Den försvinner i princip och sedan får man gräva ner mer.
Gurkan
När jag tänker efter lite så måste jag ju erkänna att jag faktiskt låtit bli att gräva två av mina land och gjort ungefär som Christa beskriver med dessa.

Direkt på gräsmattan har jag lagt ut en 1meter bred sträng, 20cm tjock med hästgödsel+spån. I detta har jag satt ut mina majsplantor som jag inte hade plats för nån annanstans och inte heller orkade gräva för. Jag väntade alltså inte utan hade färdiga plantor som var i akut behov av att planteras eller slängas.

Först efter gödselvattning med hönsgödsel satte det fart att växa och ser nu hyfsat ut men jag är fortfarande säker på att det blivit ännu mycket bättre om jag hade grävt först. Nu tänker jag ist. gräva till hösten när grästorven mjukats upp ordentligt och leran under har lagom fuktighet. Ska nog inte ge mig på djupgrävning dock, 30cm under mark får räcka + att det blir ca 20cm upphöjt. Min erfarenhet är att det är just grästorven som är mest jobb att få bort, själva grävandet går bra när fuktigheten är lagom.

Har ett likadant land med solrosor, även där har jag fått tillföra mycket hönsgödsel eftersom stallgödseln innehåller så mycket spån som binder upp näringen. Det kommer jag dock att få tillbaks år efter år allt eftersom spånen bryts ner.

Jag har nu förberett flera stora land på detta sätt (fast utan plantor i) som jag ska gräva om i höst eller vår. Marktäckningen tar död på och mjukar upp grästoven och lockar dit maskar och annat som tuggar och gör på så sätt minst halva jobbet åt mig. Dumt att jag inte tänkte på det i mitt första inlägg men har du möjlighet att låta jorden ligga täckt med gräsklipp, gödsel, löv eller annat material nån månad innan du (eller din gubbe) gräver så är mycket vunnet.

Så här ser majslandet ut (igår) :

Christa
Ett alternativ till att gräva är att plantera gröngödselväxter. Så här står det om blålusern på fobo.nu

Lusern är en mycket bra förfrukt.
Fixerar kväve bättre än klöver
Ger enfantastiskt god strukturförbättrande effekt. Rötterna tränger genom den mest kompakta jord. Vid rötternas förmultning bildas kanaler som ger dränering och ger syre möjlighet att tränga ner i jorden.
Efter en lusernvall är det mycket mindre risk för packningsskador.
Lusernvallen för också på effektivt sätt upp mineralämnen från djupare skikt

Det finns en massa gröngödselväxter att välja på. Jag har inte provat själv men tänker göra det när vi köpt ett ställe med större trädgård.
Husmyran
Nu har jag påbörjat mitt projekt.

Planen är som följer, jag kommer göra flera små land istället för ett stort som jag hade tänkt från början. Jag började på den första rektangeln igår som kommer vara 1.2 bred och än så länge 2 m lång (beror på att vi gjorde en miss när vi mätte, ursprungsplanen var 1.2 x 3 m). Vad tror ni ska jag utöka ytan till 3 m?

Tanken är att börja med tre eller fyra sådana rektanglar och sen se hur kul jag tycker det är/hur mycket tid jag har, det kanske blir fler i framtiden. Vad tror ni, om man tänkt odla potatis tex, är en sån yta alldeles för liten då? Vi är två personer och jag har inte tänkt bli helt självförsörjande utan ser det mest som en kul grej.

Det visade sig att den platsen jag valt ut var betydligt mer mullhaltig än övriga ställen på tomten där vi satt ner spaden. Den var mörkare färgen och "smuligare", när jag kom ner ca 40 cm så blev det lerigare. Det var alltså betydligt mer lättgrävt än jag trott. Våra grannar har häst så jag tänkt gå dit och tigga till mig lite hästskit att blanda ner i jorden. Kan man ta den direkt från gödselstacken eller måste man gör nåt med den? Jag har sett att man skrivit om gödsel som brunnit här på forumet, vad innebär det? Jag har inte tänkt att odla förrän till våren.

Jag vet inte varför men ren pallkrageodling tilltalar mig inte, det här kommer dock att påminna väldigt mycket om pallkragar då jag kommer bygga en ram runt varje land och se till att få upp odlingsbädden ca 20cm rnt omkringliggande mark. Den stora skillnaden är väl att jag inte kan flytta på mina ramar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon