linaloviza
Jag ska strax iväg och köpa färg till vår järngrind, men vill gärna höra vilken färg ni tycker skulle vara fint!

Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga in en bild, men det är ett stort ljusgulrappat hus med vita snickeridetaljer. Det är dubbla grindar med en grusgång fram till huset och oxelhäck (mörkgröna blad).
Huset är byggt 1938 och var från början ett missionshus så det har stora välvda fönster. Ser liksom lite maffigt och ståtligt ut.

Sambon vill ha en vit grind men jag tycker någon mörkare röd.

Vad tycker ni?
Gärna färgnummer om ni har egen erfarenhet av någon fin färg!
Sagosessa
Jag röstar också på röd! laugh.gif
linnea-maria
Måla grinden med linoljefärg i engelskt rött (järnoxid) eller kromoxid- grönt
Margith
Om grinden är vacker tycker jag att du ska måla den röd, gärna engelskt röd. Är grinden däremot mindre vacker skulle jag ha målat den mörkgrön. smile.gif
Whiskuchi
Jag tror att grönt vore jättefint! tongue.gif
linaloviza
Det blev en djupröd färg ("engelskt röd")! Grinden är fin i formen så jag tror att det blir kronan på verket!

Min pojkvän fick backa, jag lovade att måla grinden vit OM det visar sig att den röda färgen blir hemsk, vilket jag känner på mig att den inte blir...

Som plåster på såret får han välja precis vilken färg han vill på väggarna i hallen och trappan! tongue.gif

Nu ska jag ut och måla!
fruberglund
Visa gärna bild sen...rött blir nog snyggt smile.gif
Sagosessa
*hihi* Ungefär som när vi skulle måla vår nybyggda carport.
Jag var den enda i hela världen sleep.gif som tyckte att den skulle vara röd (boningshuset är gult). Men eftersom vi bor på landet och har en rödmålad ladugård som granne, kände jag att den röda carporten skulle få vårt hus att se mer genuint ut (det är nybyggt i gammal stil). Ni vet, boningshus i en färg - ekonomibyggnader i falurött. smile.gif
Jag lovade också min man att måla om carporten (gul) om det inte blev bra med rött, men si det behövdes inte för det blev jättefint med röd carport. Mannen är mer än nöjd. Han tyckte att det blev en härlig kontrast laugh.gif
Nu har vi även byggt ett kombinerat ved-/redskapsförråd och det är rött det med.
linaloviza
Jag kan inte lägga upp någon bild just nu (måste fixa så det går att länka till en hemsida, det vore bra om man bara kunde bläddra bland sina bilder och ladda upp), men jag la in en bild som mitt signaturfoto. Svårt att se, men det ger en glimt av hur grinden blev!

Jag är väldigt glad över färgen och resultatet! Nu är det bara själva trädgården kvar att fixa... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon