Eloicce
Den där liljan som jag tror är en daglilja heter alltså "Time Out" - är det en daglilja???
Iallafall så har den ju överlevt nästan mot alla odds - fick ju stå i en hög tvättkorg fram till höstkanten, var ganska vissen när den blev planterad.

Igår var ju de 5 knopparna som stora trumpeter o nu idag - har 2 st enorma klockor slagit ut wub.gif
Och vilken fantastisk doft sen tongue.gif

Köpte den för 55:- o den är värd varenda krona smile.gif

mvh
Eloicce
Eva 33c
Nej det är nog ingen daglilja (hemerocallis) du har. Dagliljor har blad som ser ut ungefär som en grästuva . Så här ser dagliljor ut, liknar någon din?
En sökning på Lilium Time Out gav bla detta resultat. Är den lik din ?
Eloicce
CITAT (Eva 33c @ 08-08-2006, 15:46)
Nej det är nog ingen daglilja (hemerocallis) du har. Dagliljor har blad som ser ut ungefär som en grästuva . Så här ser dagliljor ut, liknar någon din?
En sökning på Lilium Time Out gav bla detta resultat. Är den lik din ?

Ja - då är det ingen daglilja
Det är istället som nr 2 = den vita till höger.
Men min är säkert 5 ggr så kraftig - kronbladen (heter det så) - de vita med gult i o lite mörka prickar är det också - är helt enkelt enorma o så otroligt vackra - det går inte att titta sig mätt på den wub.gif
Och doften "sitter kvar i näsan" långt efter det att man kommit in.

Hur benämner jag en sån här lilja då - säger man helt enklet bara "Lilja" om en sådan????

Mvh
Eloicce
Eva 33c
Ja, säg "lilja" (lilium) enligt länken tillhör den den "orientaliska" gruppen. Men lilja duger bra. rolleyes.gif
Och visst är det fantastiska blommor! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon