Neuanfänger
Är alldeles nybörjare på detta med trädgårdsarbete, men här har köpts villa med tomt, och även om erfarenheten är begränsad är lusten att lära, och att göra rätt, stor. smile.gif
Först på dagordningen i ett omfattande renoveringsarbete är omdränering av huset, vilket innebär att rabatterna som omger huset ryker. Inte helt fel, eftersom mycket av det som finns där idag inte är vad vi vill ha kvar ändå. Men vissa växter skall ändå sparas, och måste nu planteras någon annan stans i väntan på att dräneringen är avklarad och vi hittat en ny, permanent plats till dem. Just nu gräver jag ett dike där jag tänkte sätta ner växterna, hur djupt skall man gräva tro? Grunda med lite jord (har fin i komposten), vattna, ner med växterna och mer jord, vattna igen - är det rätt så?
Om det spelar roll (kan alltså verkligen inget om detta wacko.gif ) så ska jag flytta på pioner och någon slags anemoner.

Återkommer säkert med fler frågor snart, men detta är det mest akuta.
Inga från Närke
Vi har precis dränerat och vi försökte att göra nya rabatter på en gång och planterade ner växterna där, men kan man inte det så blir det bra det du gör. Men kanske inte för mycket gödning eftersom de nu snart skall gå i vintervila.
Pionerna råder jag dig att försöka hitta en permanent plats till för de tycker inte om att flyttas fram och tillbaka blomningen uteblir eller blir inte lika mycket för än om något år.
Sedan om ni tänker ha nya rabatter intillhusväggen så tänk på att inte plantera så när huset, lägg en plattrad eller singel närmast husgrunden.
Perenner m.m. borde man inte plantera vid en husvägg eftersom man vattnar under torrperioder. Vi skall inte göra nya rabatter vid husväggen utan har skapat nya på andra ställen, tänker på nästa husköpare efter oss för att underlätta den dagen de skall dränera, visserligen kommer det att ta kanske 25-30 år men ändå. Lycka till med arbetet, det är jobbigt.
Finns lite bilder i mitt album Projekt 2006.
Neuanfänger
Tack för svaret!
Nej, vi tänkte avhålla oss från planteringar nära huset, dagens situation har gjort oss mer eller mindre paniskt rädda för allt som kan tänkas betyda fukt nära väggarna. TIpset om perenner var bra, det ska jag komma ihåg smile.gif .
Jag har flyttat på några höstanemoner, men de var inte alls med på noterna utan ser jätteledsna och hängiga ut. Har vattnat och gullat med dem, men de ville visst inte alls bli flyttade på sad.gif . Tyvärr blir det svårt att redan nu hitta en permanent plats, tomten är så liten att det nog inte blir mycket plats över efter att dräneringsdiket + jordvallarna brett ut sig. Men jag får hoppas på det bästa, dräneringen var ju så illa tvungen att göras och blommorna får antingen planteras om, med en viss chans att överleva, eller så ryker de definitivt i dräneringen. Så varje liten överlevare är en seger för mig.
Inga från Närke
Vi flyttade våra perenner i april-maj då bl.a. höstanemoner. På den tillfälliga platsen har redan en planta blommat trots att de såg ledsna ut så de kommer nog ska du se. Har flera som ser lite ledsna ut men förtfarande gröna så liv är det i dem men platsen de fick är inte så bra, kan vara det. Hoppas de överlever så jag kan flytta dem tillbaka senare i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon