Full version: Inomhusvxthus
curl
Halloj, frsta inlgget hr i erat fina forum, har dock lst hr ett tag.
Jag hller p och bygger ett vthus i ett kllarutrymme, vxthus kanske r fel namn p det, men jag ska bygga ett stort inplastat skp ventilerat och med belysning av en 400w hps lampa. Rummet saknar fnster s inget solljus kommer n plantorna jag odlar. Det jag behver hjlp med r tips p roliga vxter att odla som klarar att vxa i den miljn, samt lite tips p hur jag ska bygga mitt vxthus/skp.

tack p frhand
sa, mlardalen zon 2
Blir det inte fr varmt med en 400W hps lampa i ett inplastat skp det brukar ju vara svrt att f ner temperaturen i ett rum som har en hps lampa???
Gurkan
Hej curl och vlkommen till forumet !

Jag byggde precis en sn grej som du funderar p i vintras och hade massor av smplantor dr p tillvxt under vinter och vr.

Bordet bestr av tre frigolitskivor och r 180x120cm, lampan hnger endast 75cm ver bordet, kunde varit lite mer mellan lampa-plantor men jag har begrnsad takhjd och det fick bli som det blev.

P lngsidorna har jag "rullgardiner" av plast som man dels kan ppna enkelt och dels kan reglera ventilationen med.

I taket r det en ca 5cm bred spalt runt lampan och det ventilerar ut det mesta av lampans vrme. Vrmen har inte varit ngra problem, max 30gr direkt under lampan och svalare ute i kanterna, men jag har ftt stnga av alla element i rummet sklart.

Det mesta trivs under en HPS, jag har haft chili, paprika, tomater och massa olika kryddor allt frn fr till ganska stora plantor.

Frbttringar jag skulle vilja gra p denna konstruktion r att ka avstndet mellan lampa och plantor (beroende p vilka plantor det r iofs.) och s mla plasten vit s att mer ljus reflekteras in igen och mindre gr till att lysa upp rummet.

Se till att rummet i vrigt r vlventilerat s att du inte fr problem med fukt och kondens nnstans.

S hr sg det ut i vintras :

kerstin z5-6
och du kan naturligtvis s alla typer av perenner och anueller smile.gif smile.gif
from januari o framt -s r det bara att avhrda o plantera ut i maj
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon