anna_rispan
08-08-2006, 17:46
Jag har provat att avfärga med Remol. Det gick inte alls. Jag tog alltså en provbit av tyget och följde beskrivningen i paketet. Men jag ser ingen skillnad alls.
Vad kan det bero på. Jag köpte tyget av en privatperson och jag tvättade upp tyget då. Men kan det vara något annat kvar? Kanske det försvinner om jag kör tyget i 60 grader??
Någon som vet??
Björken
09-08-2006, 11:40
Knepigt men om det är bomullstyg, vilket ju är förutsättningen för att det ska gå att bleka och färga, så har du kanske varit lite försiktig med värmen. Bomull kan du köra i åtminstone 60 grader och om du ändå inte är rädd om färgen så kör gärna ännu högre när du lagt det i Remol.
Hannele
09-08-2006, 11:53
Jag värmer vatten i vattenkokare,
Remol använder jag till svåra fläckar på vita tyger, Klorin bleker bort färgen bättre.
Björken
09-08-2006, 12:00
Jo visst bleker Klorin bort bättre men man måste veta att man inte har för hög järnhalt i vattnet för av egen erfarenhet så vet jag att det fälls ut och missfärgar allt brunt som inte går att få bort. Det var därför jag rekommenderade Remol i ett tidigare inlägg.
Remol är knepigt.
RemolJag skulle bleka ett par jeans nån gång på 80-talet. Jeansen var original 50-tal (med dragkedja i sidan) riktigt mörkblå som jag köpt second-hand.
Jag lade dem i badkaret i Remol och blev förskräckt. Först blev de bruna sedan gula. Jag tog upp dem ur badet och trodde de var förstörda, sköljde ur dem och döm om min förvåning när de återtog sin ursprungsfärg igen, men blekta blev de inte. Som trolleri.
anna_rispan
09-08-2006, 16:07
okej! jag springer ut o sätter på vatten kokaren!
anna_rispan
10-08-2006, 07:38
nehej! inte ens riktigt riktigt varmt vatten hjälpte! det måste vara en riktig dunderfärg som använts.
då får de gå ändå, utan att bleka färgerna först. innan jag provfärgar med grått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.