CITAT (Halli @ 10-08-2006, 11:00)
CITAT (Pesco @ 08-08-2006, 20:55)
Har en stor rabatt i silver, vitt, blått och rosa. Vill binda ihop den med allium (sen i juli blir det vallmo som binder ihop, sen fingerborgsblomma).
Åhhhhh, vad fint det låter. Jag vill ha en rabatt i just de färgerna, men har inte kommit längre än till silvrig höstanemon, gråmalva och blå riddarsporre (och två fjärilsbuskar). Kan du inte berätta vad som finns i din rabatt?

Halli, jag har en rabatt som har de färgerna, som förra ägarna anlagt. Det är lite daggkåpa och höstöga som dock gulnar till det.
På försommaren blommade ruggar med iris, ljusrosa näva, aklejor, en blå veronika och så daggkåpan i mitten. Det var otroligt fint. Längst bak är höga silvriga lammöron. Det finns en sort som blir höga spiror.

Till midsommar blommade en pion och lite senare kom några vita och rosa liljor som jag satt längst bak. Jag var bortrest i juli, men jag tror det var lite stillestånd i blomningen.
Nu på sensommaren står höstanemonerna och vinkar där bak. De silvriga bollarna med ulleternell framträder nu också. Jag har planterat vit riddarsporre i bak-kant som jag hoppas blir fin.

Det är lite buxbom i rabatten som gör att det är nåt i den även när allt annat vissnar.

Jag undrar om det inte var lite aster också som blommar i höst.
Hoppas du fick lite idéer!