Full version: Silverpäron
UlleBulle
Jag är sååå sugen på att plantera ett siverpäron vid entrén, men vet inte så mycket mer om detta träd än att det kallas "nordens oliv". Är det ett svårt träd att handskas med? Det ska som sagt stå vid entrén med stenlagd yta runt. Hur stort blir trädets omfång med tanke på passage? Jag vill köpa ett träd med så hög stam som möjligt och har hittat ett med 2-3 meters stam. (Bara det finns kvar...) Jag vill veta mer!!
/Ulrika
Cilla
Hej,
Mer om silverpäron i detta forum finns bland dessa inlägg http://www.odla.nu/forums/index.php?s=3b0c...e=silverp%E4ron

Stenlagd yta kring träd är aldrig det optimala. Träd är gjorda för att få organiskt material kring rötterna varje år när bladen faller. Håll minst 4 m2 öppen jord kring trädet så kan du där årligen lägga dit organiskat material och ibland kogödsel på våren också. Och den ytan öppen elelr planterad jord gör det också möjligt att vattna trädet de första 3 åren samt andra år då det blir torrt.

Zon 3 brukar vara gräns för silverpäron, men kanske kan man i skyddade om råden lyckas i högre zoner också.
thomaswahlqvist
nix pix, funkar inte
Cilla
Konstigt, men tack för påminnelsen. Länken är den sida som kommer upp om man söker på silverpäron i denna avdelnings texter sedan starten.
Ingo
Länken funkade för mig...
UlleBulle
Lurigt, jag kollade igenom länken (Tack Cilla) när du lagt in den, men NU funkade den inte. huh.gif
Jag har en fråga dock, som jag inte hittade svar på: Det där med ympning på stam, är den hängande sorten ympad och den spretiga inte ympad, eller ympas trädet alltid. Eller hur ser det hängande ut om det inte ympas? Som en buske? (Jag tycket det stod nåt om att "räta ut" stammen...)
/Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon