Halli
Hej,

förvirrad nybörjare som jag är, så undrar jag hur jag tar hand om björnbären som börjar mogna. Kan jag låta dem som är mogna sitta kvar ett tag till, så att jag kan plocka av dem alla vid samma tillfälle, eller bör jag plocka lite varje dag, allteftersom de blir mogna????? wacko.gif wacko.gif

I så fall, kan jag frysa dem direkt som de är????

Har ni några tips på vad jag kan göra med dem, marmelad, eller något annat? unsure.gif
Herbert Arvidsson
Hej det låter härligt med mogna björnbär, plocka dem när de blivit riktigt svarta och släpper lätt. Du kan frysa dem, med socker blir det bäst tycker jag. Det gäller också alla andra bär. Jag har gjort jättegod saft, marmelad mm och du kan använda dem, som dekoration på tårtor och glass. Björnbär går att använda till det mesta , som färskvara också naturligtvis. Hoppas att du har fått en god sort. Du kan kolla på www.kokboken.net där brukar det finnas mycket att välja på , säkert också recept med björnbär. Lycka till önskar Ingeborg (alltså inte Herbert, jag bara skriver och hans namn står som avsändare. Jag får nog fixa en egen nisch)
Inga från Närke
Har också björnbär men jag tycker inte de blir goda som djupfrysta utan vi äter dem färska eller gör sylt.
Vet inte om jag gjorde fel när jag fös in dem för det blev lite fadda i smaken.
KURT
CITAT (Inga från Närke @ 08-08-2006, 23:25)
Har också björnbär men jag tycker inte de blir goda som djupfrysta utan vi äter dem färska eller gör sylt.
Vet inte om jag gjorde fel när jag fös in dem för det blev lite fadda i smaken.

Nej jag håller med om att de är godare färska. Jag vet inte vad det beror på, men endel frukter (och andra växter) har enzymer som även kan ha en viss kvarvarande aktivitet under frysningen och som kan påverka smaken (det sker t ex med dill också är mycket godare färsk).
Margaretha
CITAT (Halli @ 08-08-2006, 21:35)
Kan jag låta dem som är mogna sitta kvar ett tag till, så att jag kan plocka av dem alla vid samma tillfälle, eller bör jag plocka lite varje dag, allteftersom de blir mogna????? wacko.gif wacko.gif

.

De kommer inte att sitta kvar på busken tills alla är mogna. De trillar av, så är du rädd om dem så plocka efterhand!

Jag brukar frysa dem på en assiett, så att de inte fastnar ihop och sedan hälla ner dem i en burk. På så sätt kan jag fylla burk efter burk allteftersom bären mognar. smile.gif
ingrid fuxwall
Själv styckfryser jag dem på en bricka och då är det så lätt att ta fram rätt antal.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon