Full version: Kryddväxter?
piffikrydda
Tänkte ha en liten hörna i trädgården med kryddväxter eftersom att de bara torkar ut i krukor. Om det får plats vill jag även ha vitlök där. Nu undrar jag om ni har tips på en rolig eller fin rabatt som inte är så stor eftersom att vi har ont om plats till det. Har funderat lite på att göra en liten rund rabbat mitt i trädgården. wink.gif Eller mot en södervägg, men har inget "roligt" förslag på det. Verkar så trist att bara plantera lite kryddväxter i en vanlig rak rabatt utan något annat. Kanske något roligt med sten eller plattor? Alla tips är välkomna! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
En kryddpyramid?

Iofs får inte vitlöken plats i den men där kan Du ju 'köra' pallkrage(se pallkragsforumet)

Skriv in i sökfunktionen kryddpyramid och kryddspiral :-)

Hälsar Ingrid
L8 B.
Har sett olika förslag med odling i höjd, i gamla "oljefat" eldyl, något, halvt och något 2/3 eller 1/4, fylld med jord. Tror tom att det fanns en liten liten "fontän" bubblade upp vatten i några runda stenar. Kanske fanns likande förslag i ett gammalt nummer av Allt om Trädgård?
Glada hälsningar
Kerstin i Malmö
Nu var jag ju tvungen att göra ett album... Inte världens bästa bilder men alltid något.

Ett av mina första projekt i min egen trädgård var att göra en örtagård. Jag har tänkt lite udda linjer, både där och på vår uteplats. Jag tycker inte om fyrkantigt och raka linjer utan ville ha det lite mjukt. Örtagården har inte världens bästa läge men får hyfsat mycket sol och jag kunde inte klaga på växtligheten i fjor och då var det nuplanterat.

Kerstin
hans-Ålösund
Om du vill ha en kryddträdgård som fungerar- så lägg den nära köket och plantera i mindre pallkragar som gärna är höga, så att du bara behöver böja dig för att lukta. Timjan t.ex är ingen höjdare att titta på med två meters avstånd men riktigt vacker på nära håll och luktar väldigt gott.
Trädgårdsmannen
Kerstin - imponerande långt du kommit med din trädgård om man betänker vad du skriver i din profil om hur den såg ut/innehåll sommaren 2001 när ni flyttade dit. Bra jobbat!!

Vacker örtagård må jag säga wub.gif
Kerstin i Malmö
*Rodnar* - Tack så mycket!

Jo, jag har jobbar mycket... Jag har väl t o m jobbat lite för mycket med resultat att jag nu har golfarmbågar. Kombinationen mycket dator i jobb samt mycket grävande och rensande har tyvärr satt sina spår. Försöker nu ta det lite lugnare... med växande mage så har jag numera inte mycket val...

Nu har jag även skaffat digitalkamera så bara jag får till det så kommer det mer bilder!

Kerstin
Eva i Norrköping
Hojta till när du har lagt in fler bilder i ditt album! Jag tycker det var jättefint, vill gärna se mer!
Kerstin i Malmö
Liten hojt! Var ute i går kväll och fotade lite och idag har jag jobbat hela förmiddagen med att fixa med kameran... Får nog jobba lite riktigt också... Men det är ju så oerhört kul det här! Och lätt!

Roligt att du tycker om mina bilder! wub.gif

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon