LottaK
När jag kom hem från semestern upptäckte jag att bladen på kålroten, rovorna, rukolasalladen och blomsterkrassen fått besök. Det är små baggar, ca. 2-3 mm, svarta med silvrig rand mitt på och små silvergrå larver ca 1 cm, som ätit bladen mer eller mindre håliga.
Vad är det? Jordloppor?
Vad ska jag göra???
LottaK
oj, ingen som känner igen beskrivningen och vet hur de ska tas omhand ....
jkjell
Har samma problem. Insekter, små, just ungefär 2 mm, svarta med glänsande rand, de hoppar bort när man rör dem. Favoriter är Ruccola som de ätit bort halva skörden. Sen rovor och rädisor. Men inte på spenaten bredvid. Har också funnit at samma insekter drar sig till zuccinins gula blommor som de då kan ockupera en masse inne i blomman vid pistillen eller ståndaren.

Jag hoppas precis som Lotta K att det finns någon som har tips om hur man bekämpar.
Eva 33c
Det är säkert jordloppor, de älskar speciellt alla växter som hör till kålfamiljen (korsblommiga växter). De trivs dessutom extrabra när det är torrt och varmt. Är plantorna små när de kommer kan de duka under helt, lite större plantor klarar av en del angrepp.
Åtgärder enligt en bok jag har:
"Om möjlighet finns, bör man försöka så tidigt, så att plantorna hinner växa till sig innan angreppen börjar.
Eftersom jordloppor trivs på en varm och torr växtplats, är det en fördel att hålla marken fuktig genom bevattning. Även pudring med träaska eller stenmjöl kan ha effekt."
Själv har jag haft så mycket problem med jordloppor att jag övergett kålodlingen helt, lite rädisor i växthuset på våren bara.
LottaK
Har stött på träaska och vattnar ....
de är färre nu
men inte borta
Går de att få bort helt???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon