Full version: vintergröna växter
LottaK
Vilka vintergröna växter finns?
När ska de planteras?
Hur höga och stora blir de?
Har de blommor?
Ska de klippas?

Ska sätta något som inynsskydd för ett släp.
Tacksam för svar.
Cilla
Hej Lotta,
Jag antar att du menar ite högre vintergröna, vedartade växter s¨som buskar eller träd. Det finns rätt många sådana:

- hur höga och breda vill du att de ska bli?
- många kan hållas klippta/formklippta eller friväxande, hur vill du ha dem?
- vilken växtzon/var i landet gäller det?
- hur är marken där de ska stå, va vxer där nu?
- är det sol, skugga eller annat där de ska växa? blåsigt eller lä?
LottaK
Oj! Det märks att jag är nybörjare ... så många frågor att ta ställning till.
Jag bor 5 mil väster om Stockholm .... (vet ej växtzon)
Det skulle passa med något som är ca 1 meter naturligt, då slipper man ju jobbet med att klippa.
Platsen har sol från morgonen och skugga från mitt på dagen/eftermiddagen. Inte särskilt blåsigt.
Det är en skogstomt och en stor tall har stått där till helt nyligt. Torrt och ganska mager jord med mycket grus och sten.
Har några tujor i närheten.
Kan det finnas något som trivs där?
Karrolina
Hej!

Spontant tänker jag på rododendron. Då får du både blomning och vintergrönt. Den behöver heller inte klippas. Det finns många olika sorter att välja på så det finns säkert några som inte blir mer än en meter om du tycker det är lagom höjd.

Har du någon plantskola i närheten kan dom tala om för dig där vilken växtzon du har eller så sök på google. Plantskolan kan ju även hjälpa dig att välja lämpliga växter och tala om hur dom ska planteras och skötas. Väljer du rododendron ska dom ha lite surare jord, finns att köpa på påse.

/Karolina
Cilla
Det finns mycket att välja på! För lite magrare jordförhållanden och halvskugga kan en av de mindre idegranssorterna kanske passa, eller kanske en. Jag har för mig att mindre arter av en och kanske idegran också finns som E-planta, se www.eplanta.com.