Full version: vintergröna växter
LottaK
Vilka vintergröna växter finns?
När ska de planteras?
Hur höga och stora blir de?
Har de blommor?
Ska de klippas?

Ska sätta något som inynsskydd för ett släp.
Tacksam för svar.
Cilla
Hej Lotta,
Jag antar att du menar ite högre vintergröna, vedartade växter s¨som buskar eller träd. Det finns rätt många sådana:

- hur höga och breda vill du att de ska bli?
- många kan hållas klippta/formklippta eller friväxande, hur vill du ha dem?
- vilken växtzon/var i landet gäller det?
- hur är marken där de ska stå, va vxer där nu?
- är det sol, skugga eller annat där de ska växa? blåsigt eller lä?
LottaK
Oj! Det märks att jag är nybörjare ... så många frågor att ta ställning till.
Jag bor 5 mil väster om Stockholm .... (vet ej växtzon)
Det skulle passa med något som är ca 1 meter naturligt, då slipper man ju jobbet med att klippa.
Platsen har sol från morgonen och skugga från mitt på dagen/eftermiddagen. Inte särskilt blåsigt.
Det är en skogstomt och en stor tall har stått där till helt nyligt. Torrt och ganska mager jord med mycket grus och sten.
Har några tujor i närheten.
Kan det finnas något som trivs där?
Karrolina
Hej!

Spontant tänker jag på rododendron. Då får du både blomning och vintergrönt. Den behöver heller inte klippas. Det finns många olika sorter att välja på så det finns säkert några som inte blir mer än en meter om du tycker det är lagom höjd.

Har du någon plantskola i närheten kan dom tala om för dig där vilken växtzon du har eller så sök på google. Plantskolan kan ju även hjälpa dig att välja lämpliga växter och tala om hur dom ska planteras och skötas. Väljer du rododendron ska dom ha lite surare jord, finns att köpa på påse.

/Karolina
Cilla
Det finns mycket att välja på! För lite magrare jordförhållanden och halvskugga kan en av de mindre idegranssorterna kanske passa, eller kanske en. Jag har för mig att mindre arter av en och kanske idegran också finns som E-planta, se www.eplanta.com.

Men det behöver ju inte vara samma art heller kanske. Rhododendron och idegran som får mingla med varandra skulle jag tycka om. Och en svensk en också som ståtar mitt i (fast det finns som sagt lågväxande också).

En ska du dock inte välja om du har päronträd på tomten eller om du vill ha. En svamp värdväxlar mellan dessa och det börjar i Stockholm med omnejd bli så vanligt att det är svårt att ha päronträd alls.
Sollan
Azaleor, fäller förstås bladen men det finns sådana som doftar......
Hannele
CITAT (LottaK @ 08-08-2006, 22:49)
Ska de klippas?

Finns inget vackrare än formklippt idegran, gran, lagerhägg, tuja, järnek...

LottaK
TAck för alla tips.
Nu ska jag allt studera förslagen lite mer ingående så jag vet om de passar här. Blommande växter låter lockande hmm
linvik
CITAT (LottaK @ 10-08-2006, 22:13)
TAck för alla tips.
Nu ska jag allt studera förslagen lite mer ingående så jag vet om de passar här. Blommande växter låter lockande hmm

LottaK, idag kom Allt om trädgård i brevlådan (kommer väl ut i butiken vilken dag som helst). Det var ett par sidor där om vintergröna växter där man kan se hur stora de blir i förhållande till varann.

Mina favorit-vintergröningar är idegran, buxbom och rododendron. Thuja är också bra. Finns flera olika sorter. Lycka till!
UlleBulle
Mahonia (kan inte sorten på latin). Den liknar järnek och har ganska häftigt växande rötter, men ska den stå en bit från huset på en plats man inte springer nära är det en ganska fin växt. Den fäller inte bladen på vintern, men de är heller inte helt gröna, utan får vacker höst-röd färg. Dessutom blommar den med gula "knopp-blommor" och får på hösten blåa bär OBS! GIFTIGA!! Bladen är lite vassa, så när det så småningom trillar ner är de inte sköna att ta i.
Jag gillar den -på avstånd.
/Ulle
anna_rispan
men nu blir jag förvirrad. jag har för mig att någon sa att man kunde navända mahoiniabär till marmelad!! och på vituella floran står inte att den är giftig. någon som vet mer???

Virtuella floran
Cilla
Jag har druckit mängder av mahoniasaft många somrar, så giftig lär den inte vara som kokt iallafall.
UlleBulle
OK! Jag trodde verkligen de var giftiga, detta hittade jag på konsumentverkets hemsida:

"Mahonia
Mahonia aquifolium
Bären är ofarliga. Släkt med berberis, innehåller liknande ämnen.
Mahonia har blåa bär och kallas ofta för järnek, som dock har röd-, orange- eller gulfärgade bär."
http://www.kommunstatistik.konsumentverket...rticleId=2401#M

Ber om ursäkt för förvirringen sad.gif
/Ulrika
Pernillaheterjag
Vintergrön liguster - fin, tät häck
Bambu - om det inte är för blåsigt vill säga
Älskar buxbom, men tycker att det tar lite för lång tid att få den "stor" nog för insynsskydd.
Idegran och tuja om man gillar barrväxter.
LottaK
Allt om trädgård ....
har ingen prenumeration just nu
... måste köpa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon