Full version: Fågelholk
Trädgårdsmannen
Funderar på att bygga några fågelholkar att sätta upp i några olika träd och här är mitt länkresultat jag fann på nätet som säkert någon annan kan få nytta av också:

Anders Melins Hemsida om Fågelholkar
Liten småfågelholk
Stor holk
Naturhistoriska Riksmuseets sida om att bygga fågelholk
Falsterbo Naturskyddsförenings sida om att bygga fågelholk
Tommy
Holkar är alltid trevligt. just nu har jag blåmes, flugsnappare och stare i mina holkar smile.gif Och hos grannen bor en rödvingetrast som har en underbar sång.

Bra länkar mannen!
Trädgårdsmannen
Skulle gärna vilja ha fladdermus på tomten för dom festar väl i sig en herrans massa insekter som man kanske inte önskar ha på sina växter - men frågan är hur lätt det är att locka till sig dem och framförallt vad min fru tycker om dom...någon som har fladdermöss?
Hasse_h
Spelar det någon roll för fåglarna om trädet är lite klent och rör på sig i vinden? Har inga grovstammiga träd på tomten, men väl ett par körsbärsträd ca 5-6 meter höga som kanske skulle kunna rymma ett par fågelholkar.

Hur högt över marken måste holkarna sitta?
andershorn
Titta på: http://home.swipnet.se/bankeberg/framsida.htm under
Tips om holkar och uppsättning!
mvh anders
KURT
Holkar behöver inte sitta högt upp, det räcker med ca 1.5 m. När det gäller fladdermöss så beror det mycket på om det finns en lämplig miljö för fladdermöss. De vill ju ha insekter till mat.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=223378
Trädgårdsmannen
Har för mig att olika fågelarter vill ha olika holkhöjd över marken - exempelvis holkar för Stare brukar det rekommenderas ganska hög uppsättningshöjd för.

Hittade en enkel konstruktion nyss - finns HÄR. Eftersom den ligger på Aftonbladet vet man ju inte hur länge den ligger kvar - dom har ju en tendens att ta bort en del artiklar efter ett tag. Men passa på om intresse finns.

Enligt texten är den tagen ur Leif Qvists bok "Handbok för trädgården" som verkar ha ett intressant innehåll (Prisma). Någon som känner till den närmare?
Eva Swahn
Jag har alltid undrat varför det ska vara så förbaskat seriöst det här med fågelholkar. Måste det vara så exakta mått på allting? Bryr sig fåglarna verkligen? Kan man inte sätta upp nått som är lite hipp-som-happ snett och vingt? Att holken inte ska sitta så solen gassar - det begriper jag - men det andra verkar lite för mycket folkskolläraranda. Jag har sparat en sån där bag-in-box-vinkartong i trä (ganska mediokert vin dock) kan man inte sätta upp den som fågelholk?
Cilla
Hos mig på holmen experimenterade förra ägarna med diverse olika fågelholkar; storlekar, placering, höjd mm. Det hänger 22 holkar i träden här på 1 500 kvm tomt.

Oavsett hur holkarna ser ut så bebos de av mindre fåglar - förutom de med stora ingångshål som inte bebos av någon alls. Här bor katter och finns ekorrar och jag har därför satt upp skydd under de holkar som brukar bebos.

Jag tror att fåglar är som människor. Finns det praktiska bostäder med lägen amn tycker om och som inte kräver så mycket jobb så väljer man dem. Finns det inte så tar man det näst bästa. Och dessutom finns det viss individuell variation. Vissa holkar får högre marknadsvärde än andra,
yla
jag brukar sätta upp ett par holkar varje år o så får fåglarna själva bestämma om dom vill bo där
vinlådan kanske kan fungera men den har alldeles för stor ingång så du måste fixa till den så att inte kreti o pleti kommer in o äter upp ägg o ungar
men den kanske har lite för tunnt virke o då kommer både hackspetten o ekorren lätt in iallafall ,,,dom gillar fågelungar väldigt mycket
KURT
CITAT (Eva Swahn @ 02-06-2003, 00:17)
Jag har alltid undrat varför det ska vara så förbaskat seriöst det här med fågelholkar. Måste det vara så exakta mått på allting? Bryr sig fåglarna verkligen? Kan man inte sätta upp nått som är lite hipp-som-happ snett och vingt? Att holken inte ska sitta så solen gassar - det begriper jag - men det andra verkar lite för mycket folkskolläraranda. Jag har sparat en sån där bag-in-box-vinkartong i trä (ganska mediokert vin dock) kan man inte sätta upp den som fågelholk?

Det behöver inte alls vara så noga med alla mått (men man bör tex inte placera hålet alltför högt upp eftersom rovdjur då lätt kan ta ungar). Fördelen med måtten är att man kan MASSTILLVERKA holkar, såga ut 15 takbitar medan man ändå håller på! Kanske inte så konstnärligt och estetiskt men fåglarna har nog inget emot miljonprogramsbostäder.
yla
CITAT (KURT @ 02-06-2003, 07:08)
(men man bör tex inte placera hålet alltför högt upp eftersom rovdjur då lätt kan ta ungar

hur menar du unsure.gif blir det lättare för rovisarna om hålet e långt ner wub.gif ,,känner mej lite konfunderad eller e de så att du tänker dej att dom bara stoppar in tassen o plockar för sej,,,
fast ekorren o hackspetten bryr sej nog föga dom gnager o hackar bara upp hålet en bit o klättrar in , där gäller det att virket håller så dom inte hinner ta sej in innan föräldrarna kommer o räddar de sina
jag såg en gång två ekorrar som bespetsat sej på svartvita flugsnapparbebisar till lunch ,
jag trodde att de skulle bli svårt för flugsnapparna eftersom de va två ekorrar så jag laddade upp med ett gäng kottar ,,, mad.gif

(jag vill inte se då dom rövar iallafall för jag vet ju att naturen e som den e)

men jag behövde aldrig använda min amunition eftersom flugsnapparna förvandlade sej till små elaka bombplan o swischade runt öronen på ekorrarna så att de stod härliga till , o ekorrarna va tvugna att ge sej o med svasarna mellan benen sticka iväg nånannanstans o äta lunch,
ettriga som attan kan dom vara småfåglarna o dessutom låter dom farliga då dom attackerar ,,,hiskeligt söta som små miniatyrspäckhuggare laugh.gif smile.gif
Betti Bo
Det var ju ett tag sen denna tråd var aktiv men...
Jag har fladdermöss på tomten, fast såklart så märks dom ju bara på natten och om man tittar efter dom.
Man kan ju bygga holkar även för fladdermöss. Dom ska vara väldigt platta med ett lång smalt kryp-in-hål. Och väggen på insidan ska vara grov så att dom får fäste med sina små tassar när dom sover upp-å-ner.
smile.gif
Helen i Skåne
Jag såg i Tyskland att man satte fågelhokarna på störar, typ humlestörar som man kört ner i backen lite var som helst mellan träden. Såg rätt kul ut och jag funderar själv på det. Liksom flera hokar till våren. Det får bli vinterns projekt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon