lissa
Förra året såg jag att något underligt hade hänt ...det hade växt ut kronblad melan ståndarna och pistillerna !!! Jag märkte ut grenarna eftersom inte alla gav samma blommor. I år kom det bara vanliga blommor igen...tills idag, en blomma var "konstig" igen..och inte på en av dom utmärkta grenarna!!!
Har någon av er sett något liknande???
Alexander-VG-zon3
sån har jag med fått
jag har trot att det varit att dne övergår i dubbel blomma
men sen har jag bara sett det 1gång nu är där norrmala blommor
lissa
Jaa, men att dom sitter MELLAN ståndarna och pistillerna ör ju det konstiga, för när dom är dubbla kommer ju dom små kronbladen längre ner...
Men det var ju också konstigt att du bara har haft det en gång och sen har dom varit normala igen..Tog du inga kort på blomman ???
Men det var bra att jag fick veta at det har hänt andra personer...tack för den upplysningen Flaxss smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 09-08-2006, 02:22)
Jaa, men att dom sitter MELLAN ståndarna och pistillerna ör ju det konstiga, för när dom är dubbla kommer ju dom små kronbladen längre ner...
Men det var ju också konstigt att du bara har haft det en gång och sen har dom varit normala igen..Tog du inga kort på blomman ???
Men det var bra att jag fick veta at det har hänt andra personer...tack för den upplysningen Flaxss smile.gif

jag ska kolla efter kort kan ha på det men inte säker
Anki på Öland
Sådana blommor får jag på mina Hibiskusar också.

Det syns inte så väl som på ditt kort eftersom det inte var det jag fotograferade men den ser precis likadan ut.
Har aldrig tänkt på när/var /hur dom kommer bara att mina Hibiskusar blommar med olika blommor hela tiden. Ibland rent enkla, ibland så där och ibland dubbla. Trodde dom var sådana rolleyes.gif
Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki på Öland @ 09-08-2006, 11:45)
Sådana blommor får jag på mina Hibiskusar också.

mina ser mer ut så som din men jag har bara fått dte en gång på en rosa blomma .

hittade inga bilder på nnär mina så ut så ska leta ne gång till
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Tydligen är det bara jag som har reagerat på växtsättet....Det kanske inte är så ovanligt som jag trodde...
Tack för upplysningarna, skönt att ha fått svar..tack till er alla smile.gif

PD..Anki...förlåt att jag insisterar wub.gif wub.gif men sitter dina kronblad melan ståndarna och pistillerna ?? Det syns inte riktigt klart på kortet. Det ser ut som om dina småblad sitter mitt bland alla pistillerna...Vet att du sa att dom såg lika dana ut...vill bara dubbel kolla wub.gif
Anki på Öland
CITAT (lissa @ 10-08-2006, 00:00)
PD..Anki...förlåt att jag insisterar wub.gif  :wub: men sitter dina kronblad melan ståndarna och pistillerna ?? Det syns inte riktigt klart på kortet. Det ser ut som om dina småblad sitter mitt bland alla pistillerna...Vet att du sa att dom såg lika dana ut...vill bara dubbel kolla wub.gif

Jo, vad jag minns satt dom mellan, men dom var flera (dubbla??) så det är svårt att se ordentligt. Just nu blommar ingen av mina hibiskusar (varken med ena eller andra sortens blomma biggrin.gif ) så jag kan inte dubbelkolla.
Anki
Ciczi
Så här såg en av mina sticklingar ut en gång

Har dock inte sett det på andra hibiskusar än just denna. Denna plantan var köpt som enkelblommande.

På mina dubbelblommande hibiskusar förekommer det allt som oftast att bladen i blomman ser lite olika ut.

mvh Ciczi
lissa
Tack ciczi, här syns det helt klart att bladen sitter på samma ställe som mina. Min är också enkelblommande, och jag tycker det är konstigt att dom ändrar växtsätt lite då och då, dessutom blandat...I mitt spanska forum säger dom att jag har småtomtar som fixar lite konstiga saker åt mig lite då och då, men om ni är så många som har samma fenomen så är det ju helt klart inte så unikt som vi trodde laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tack för hjälpen till er alla smile.gif
Anki på Öland
Idag slog första knoppen ut sen diskussionen. Och det var en sån som jag ville ha! rolleyes.gif

Nu ser man ganska tydligt väl?
Anki
Alexander-VG-zon3
fast det ser nästan ut som det vill bli dubbelt elelr nåt .
för jag har ju själv haft blommor som har ändrat färg å bler dte så kankse just den blomman ville bli enekel eller dubbel elelr nåt blink.gif wink.gif wink.gif
lissa
Bra kort och härlig färg Anki...och här syns det tydligt att kronbladen sitter mellan ståndare och pistiller...nu vill jag bara tjata mig till ett svar till biggrin.gif biggrin.gif Är alla blommorna på plantan likadana eller är det bara på vissa grenar det händer????
Anki på Öland
Nix, alla är inte likadana. Så här såg den förra jag fotade ut;

Den rosa har just nu 6 knoppar - intressant att se vad det blir för "modeller" biggrin.gif
Anki
kerstin z5-6
I rosvärlden heter fenomenet prolifiering -ny rosknopp kommer mitt i den gamla avdankade
vad det heter i hibiscussammanhang vet jag inte smile.gif
Ses i huvudsak på ej remonterande rosor som får fint väder smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon