Full version: Växthus
JennyJak
Hallå!

Vilken underbar sida!! Och sjutton vad alla är duktiga!!:)

Jo jag undrar lite, jag planterar tomat och gurka i växtjhuset. Jag får bra med tomater och gurka. Men jag undrar varför tomaterna spricker...samt varför tomatplanternas blad gulnar?
Vad är bästa gödslingen? Har hört hönsgödsel, men förmodligen inte för ofta...

Jag har ett dåligt växthus där jag inte har möjligheter att hänga upp med snöre...nån som ha några tips? Pinnar funkar ju inte så bra för gurkplantorna...
Lena i Torslanda
Att de spricker kan bero på ojämn vattentillförsel.
Att bladen gulnar är helt normalt. De brukar gulna nerifrån plantan och uppåt. De bladen har spelat ut sin roll och kan tas bort.
Pm du inte kan fästa trådar i växthuset så kan du istället slå ner stadiga bambukäppar och binda snöre mellan dem som gurkorna kan hänga på. Gurkplantorna klarar lika bra att växa horisontellt som på höjden.
Sollan
Eller tryck ner tre höga bambupnnar i kanten på krukan, bind ihop dem upptill och bind upp tomaterna i detta.
Gurkan
Tomatplantor som får för lite näring får också gula blad, har du inte gett dem nån extranäring så är hönsgödsel upplöst i vatten bra för dem. Halvgula blad blir gröna igen men heldöda blad är lika bra att plocka bort. Det är för övrigt helt normalt att plocka bort vissna blad efterhand som plantan växer, det är lite slit-o-släng över tomatblad öht. Nya kommer snabbt.

Häll hönsgödsel i en hink och slå på vatten, rör om och låt stå till nästa dag, rör om igen innan du vattnar. 1/2-1 dl hönsgödsel per planta och vecka efter att näringen i jorden/hinken börjar ta slut tycker jag är lagom men det finns utrymme att laborera med receptet. T.ex. 10 l vatten, 3dl hönsgödsel, räcker till 3-5 plantor en vecka. Det tar några dar upp till en vecka innan man ser att plantan får tillbaks sin gröna friska färg om den nu varit undernärd.

Att tomaterna spricker beror som Lena sa på att vattningen kan ha varit ojämn, om dom varit torra suger dom upp massor när dom väl får vatten och då spricker dom. En del sorter är mycket mer känsliga än andra. Större sorter brukar vara mer känsliga men även många cocktailtomater spricker (har jag märkt wink.gif )

Sök här på forumet efter "guldvatten" och "nässelvatten" så får du mer tips.
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 09-08-2006, 19:59)
Tomatplantor som får för lite näring får också gula blad, har du inte gett dem nån extranäring så är hönsgödsel upplöst i vatten bra för dem. Halvgula blad blir gröna igen men heldöda blad är lika bra att plocka bort. Det är för övrigt helt normalt att plocka bort vissna blad efterhand som plantan växer, det är lite slit-o-släng över tomatblad öht. Nya kommer snabbt.

Häll hönsgödsel i en hink och slå på vatten, rör om och låt stå till nästa dag, rör om igen innan du vattnar. 1/2-1 dl hönsgödsel per planta och vecka efter att näringen i jorden/hinken börjar ta slut tycker jag är lagom men det finns utrymme att laborera med receptet. T.ex. 10 l vatten, 3dl hönsgödsel, räcker till 3-5 plantor en vecka. Det tar några dar upp till en vecka innan man ser att plantan får tillbaks sin gröna friska färg om den nu varit undernärd.

Att tomaterna spricker beror som Lena sa på att vattningen kan ha varit ojämn, om dom varit torra suger dom upp massor när dom väl får vatten och då spricker dom. En del sorter är mycket mer känsliga än andra. Större sorter brukar vara mer känsliga men även många cocktailtomater spricker (har jag märkt wink.gif )

Sök här på forumet efter "guldvatten" och "nässelvatten" så får du mer tips.

Odlar du bara i hinkar i dina växthus, eller låter du något stå direkt i jorden? Hur stora hinkar har du normalt till dina tomater?
jåj
HEJ.
Tomater spriker när de är övermogna en del sorter lättare men alla spriker om de får hänga kvar tilräckligt länge.

Det enkla rådet är plocka tomaterna i tid och låt de gärna mogna ett dyngn på fönsterbrädan, de blir de ännusötare i smaken.

De vanliga råden om jämn temperatur och vattning är nog bra men denna lösningen är så enkel så ...
jag har hittils fåt mer än 100 sorter att spricka på plantan bara att vänta och låta de hänga kvar tilräckligt länge.

Blir det för många tomater så är det kylen somm gäler för att försena mognaden...

lycka till
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon