Full version: Stödmur
Annika i Fyledalen
Hallo...

Vi måste bygga en hög stödmur i vår trådgård, ca 1,5 - 2 meter hög i vinkel.

Jag är lite inne på Betonggruppens BB mur10 eller 15, är här någon som byggt mur med detta system?
Eller byggt hög stödmur av annat?
Öppen och tacksam för alla tips och råd ni här ute kan tänkas komma med.

rolleyes.gif
linnea-maria
Själv håller jag på att bygga stödmurar av natursten. Våran tomt är en jättebra pulkabacke (hej vad det går) men man vill ju ha den till något kul på sommaren också och inte springa och hämta nedrullade fotbollar hela tiden. Jag har hållit på i flera år med långa uppehåll. Stenar helst kantiga har jag hittat på tomten och så har vi fått ett lass med "fyllnadsmaterial" efter en grävning, detta består av allt från sandig jord till stora stenbumlingar, bra att ha - hög. Det blir ett jättestort pussel för det gäller att lägga stenarna så att de låser varandra och inte kan dras ut när man har lagt nästa lager. Bakom stenarna ligger grus och mindre sten, man fyller på vartefter. För mig som är sparsam är det ett billigt men långsamt alternativ, men det blir vackert till vårat gamla hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon