CITAT (Lena Fransson @ 10-08-2006, 15:29)
Testade i går att spruta såpsprit. Med hjälp av min mans glasögon (bättre än förstoringsglas) fick jag syn på både larver och bladlöss! Dessutom hade något gett sig på paprikafrukterna och tomatpaprikan. Där kunde jag inte se några angripare men det kan säkert vara av samma sort.. De bruna ovännerna kan det också vara... Jag får se i kväll hur det verkar.. men kan man verkligen äta det man sprutat såpsprit på? t röd är inte min favorit ingrediens i maten. (inte till heller)
Skönt att du hittade odjuren !!!
T-röd är inte speciellt giftigt bara djävulusiskt äckligt ... denatureringsmedlet Bittrex (tror jag det heter) som är tillsatt till spriten gör att den blir odrickbar men som sagt inte speciellt giftig. I övrigt är det ju etanol (vanlig sprit) som snabbt dunstar bort.
Det du sprutat på och skall äta, chilifrukter t.e.x., bör du nog tvätta noga innan du äter. Örtkryddor som man sprutat t-röd på är nog knappast ätbara. Varken såpa eller t-röd är speciellt gott.
Är du nyfiken på smaken kan du doppa ett finger (i t-röd ... inte såpa) och låta det dunsta ... smaka sen på fingret !!!

Har många gånger micklat med campingkök och sen stoppat in en snus ...

... inte undra på att larv-stackarna flyr !!