Lena Fransson
Hej
är det nån som har någon idé om vad det är jag fått på mina växter i växthuset? Det är hål på bladen av olika storlek. På paprika, chili, solroser, blommor, inte på tomaterna och inte på gurkan, häromdagen hittade jag på romansalladen och ett hål i en paprikafrukt dessutom! Jag har myror och spindlar och diverse flygfän i växthuset men inget annat jag kan se. Bladlöss brukar ju synas? En snigel fann jag häromdagen men de brukar ju göra flikar snarare? Jag har också noterat samma fenomen med hål på bladen utanför växthuset.
Tacksam för hjälp!
Lena unsure.gif
Gurkan
Det är små gröna larver som gömmer sig på bladens undersidor. Små, smala, perfekt grönkamoflerade, ligger stilla när man tittar och är ena riktiga rackare att upptäcka.

Leta bland trådarna under avdelningen "Ogräs och skadedjur", där finns lite tips på hur man blir av med dem. Många sprayar med såp-sprit och plockar sen larverna manuellt.

Hos mg är dom inte så många (än) utan jag tar det med ro och står ut med att det är hål här och där, plockar dom jag ser.
Lena Fransson
Tack jag skall stå mycket stilla och invänta dem i kväll beväpnad med förstoringsglas! tongue.gif
Gurkan
CITAT (Lena Fransson @ 09-08-2006, 13:43)
Tack jag skall stå mycket stilla och invänta dem i kväll beväpnad med förstoringsglas! tongue.gif

Kolla under bladen, både de angripna och de som är i närheten, larverna ligger ofta stilla längs med bladnerverna för att inte synas och dom jag har hittat har inte varit mer än 7-9mm (med ögonmått ...) långa.

Precis som hos dig föredrar mina chili och paprika och verkar lämna tomaterna i fred.
åsgård
Skulle kunna vara larver av trädgårdsfly, men de gillar ju tomater också. I år så hittar jag dom även på mina änglatrumpeter.
Har aldrig hört att det går att använda såpsprit på dom.
Har du provat det Gurkan?
Gurkan
CITAT (åsgård @ 09-08-2006, 13:57)
Skulle kunna vara larver av trädgårdsfly, men de gillar ju tomater också. I år så hittar jag dom även på mina änglatrumpeter.
Har aldrig hört att det går att använda såpsprit på dom.
Har du provat det Gurkan?

Nä, jag har inte provat såpspriten men läst om flera i "Ogräs och Skadedjur" som gjort det och tyckt att metoden funkar. Larverna dör inte av det men tappar taget, trillar ner och man kan sen plocka dem.

Edit :
Bl.a. i denna tråd. Det har talats om det i fler trådar men jag orkar inte leta upp dem just nu.
åsgård
Den hade jag missat.
Det blir att prova redan idag
Kenneth
Lena Fransson
Testade i går att spruta såpsprit. Med hjälp av min mans glasögon (bättre än förstoringsglas) fick jag syn på både larver och bladlöss! Dessutom hade något gett sig på paprikafrukterna och tomatpaprikan. Där kunde jag inte se några angripare men det kan säkert vara av samma sort.. De bruna ovännerna kan det också vara... Jag får se i kväll hur det verkar.. men kan man verkligen äta det man sprutat såpsprit på? t röd är inte min favorit ingrediens i maten. (inte till heller)
Gurkan
CITAT (Lena Fransson @ 10-08-2006, 15:29)
Testade i går att spruta såpsprit. Med hjälp av min mans glasögon (bättre än förstoringsglas) fick jag syn på både larver och bladlöss! Dessutom hade något gett sig på paprikafrukterna och tomatpaprikan. Där kunde jag inte se några angripare men det kan säkert vara av samma sort.. De bruna ovännerna kan det också vara... Jag får se i kväll hur det verkar.. men kan man verkligen äta det man sprutat såpsprit på? t röd är inte min favorit ingrediens i maten. (inte till heller)

Skönt att du hittade odjuren !!!

T-röd är inte speciellt giftigt bara djävulusiskt äckligt ... denatureringsmedlet Bittrex (tror jag det heter) som är tillsatt till spriten gör att den blir odrickbar men som sagt inte speciellt giftig. I övrigt är det ju etanol (vanlig sprit) som snabbt dunstar bort.

Det du sprutat på och skall äta, chilifrukter t.e.x., bör du nog tvätta noga innan du äter. Örtkryddor som man sprutat t-röd på är nog knappast ätbara. Varken såpa eller t-röd är speciellt gott.

Är du nyfiken på smaken kan du doppa ett finger (i t-röd ... inte såpa) och låta det dunsta ... smaka sen på fingret !!! blink.gif laugh.gif Har många gånger micklat med campingkök och sen stoppat in en snus ... smile.gif ... inte undra på att larv-stackarna flyr !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon