Vattensorken kallas också mullsork, och kan finnas långt från vatten! Jag har den själv i min trädgård, där den gräver gångar i marken och äter av rötter, gärna av
mina rötter.
Jag har mina egna "knep" för att hålla den på sin plats, och ha min plats någotsånär ifred. Främst är den inte intresserad av att gräva under en kortklippt gräsmatta, utan vill ha lite vildvuxet och gärna skyddat på olika vis. Genom att skapa "oskyddade ytor" (för den alltså) håller jag den på sin plats.
De är söta, och vi samsas.

Ibland till och med
hjälper den mig! Jag har ett jordgubbsland som jag inte orkade sköta i höstas. Det var totalt vildvuxet och revade sig friskt och blev alldeles för tätvuxet. I våras hade mullsorken gallrat åt mig, och ett finare jordgubbsland än vad jag haft i somras, får man leta efter

Godare jordgubbar - och fler - får man också leta efter.
Men jag vet

Jag är Kärringen-mot-strömmen ... och jag begriper inte själv varför "skadedjur" är mina "glädje-djur"...
... Jo, det gör jag ju ... Det är så enkelt, som att om man vill "gå emot naturen" så får man faktiskt slita sig
blå , det är en evig kamp. Men om man "anpassar" sina villkor en smula, blir det mer som ett samarbete...
Och jag är inte så "noga" med att allt ska vara så vackert och perfekt... jag är hellre "glad", och "delaktig".