Full version: kanske ett tips?
Lena Fransson
Hej
jag har gjort en nybörjarerfarenhet av att mina rädisor jag sått (försökt i omgångar) blir väldigt höga i blasten och rädisorna smala långa dessutom träiga "saker". Förmodligen är det så att man inte bör odla rädisor i växthus? De verkar växa i hjäl sig, enkelt uttryckt. Mina ärtor tog sig fint och jag band upp dem och fick t om några ärtor i början av sommaren, alltmedan bladen i allts snabbare takt torkade ut. Jag försökte med solskydd och extra noggrannhet med vattning men utan resultat. Till slut började även ärtskidorna att skrumpna i hop. Jag har tagit bort allting och enats med mig själv om att det förmodligen är för varmt i ett växthus för ärtor. Samma torka skedde även med luktärtorna i växthuset.
Lena wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är för varmt för dessa växter i växthus på sommaren men du kan så dem på vårvintern-våren så snart jorden reder sig, när du skördat dessa kan du plantera annat + du kan ev. få en sen skörd ifall du sår nu när det börjar bli svalare.

Luktärterna passar bättre utomhus de gillar en traditionell engelask sommar med regelbundet med regn och inte alltför varma somrar. Årets utomhussommar har också varit något för varm.
Lena Fransson
Tack! ja sommaren har ju inte direkt varit engelsk snarare sydeuropeisk. Av erfarenhet blir man vis och av alla goda råd man får här! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon