Kom underfund med att jag inte gett min vindruva och björnbäret någon näring under många år. Tänkte att nu är det dags, bägge står utmed min husvägg.
Vad skall jag använda? Flytande blå korn?
Kenneth
Ophelia
09-08-2006, 15:55
Vindruvan (om det en en labruskadruva) kan du gödsla med vad som bara det är kalkfritt. Fast nu ska nog den förberedas inför vinter och då passar det nog bäst med kalkfritt PK-medel.
Björnbäret likaså fast då behöver det ju inte vara kalkfritt. Gillar stallgödsel på våren.
Ja, jag hade faktiskt det där i tankarna med att ge näring så här i sensommaren. Det kanske är bättre att vänta tills våren och ge givorna då istället.
Har misskött den under flera år, inte vattnat till trots för att den stått nära husväggen och inte klippt den enligt konstens alla regler så som man sår får man skörda.
Men nu så är jag påläst och har klippt den och vattnat, resultat, riktigt många klasar med druvor. Inte kommer jag ihåg vad den heter men eventuellt Sukribe, att det är en labruskadruva med stor sannolikhet.
Björnbären skulle kunna få flytande Blå Korn?
Har en temporär blå druva i växthuset som växer så det knakar i pallkrage men jag lägger frågorna om den i en annan tråd
MVH Kenneth
Ophelia
11-08-2006, 18:45
Sukribe är en labruskadruva...gillar alltså sur jord. Skulle säkert passa utmärkt med roddisgödsel. En druva har behov av kaliumgödsel för sin produktion av bären coh inför vintern. De flesta jordar har ofta en ganska bra nivå gällande fosfor. Kväve är inget att eftersträva under hösten utan ska ges till våren. Störst kvävebehov har druvan när karten sväller.
Björnbär gillar säkert blåkorn...glöm inte att kogödsel ger både näring OCH mull.
jag tänkte ge benmjöl för vindruvan, men även där står det kväve i ingredienserna, fungerar det ändå på våren, eller är hönsgödsel bättre ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.