Anki.P
Hej. Jag har ett litet bekymmer. Har 2 sorters blommor hemma som jag vet vilka land dom ursprungligen kommer ifrån, men eftersom dom är plockade som ett skott från Spanien och det andra är plockade frön från Argentina så är det ingen som vet vad dom heter...... blink.gif Finns det någon här som är lite allvetare och kan gå in i mitt album ocg kolla på Argentinablomman och Spanienblomman och kanske luska ut vad det är. Den från Spanien har cerisrosa blommor som slår ut på dagarna och "gömmer" sig på kvällarna. Argentina blomman får gula blommor, ska sätta in en bild sen när den slår ut, den har knopp nu. Båda trivs ute på altanen nu på sommaren och har lyckats övervintra inne. Väntar ivrigt på svar rolleyes.gif
anna_rispan
men gud va fin den där spanienblomman var!!!!! avis!!
bullhaj
Jag har också blomman du kallar för Spanien-blomma. Tror inte min kommer därifrån och tyvärr vet jag inte heller vad den heter... Den har levt ett par år inomhus men i år fick den för första gången komma ut på balkongen och har fullkomligt tagit över hela balkonglådan!
Hoppas ockå få veta vad den heter!
Anki.P
Va kul att nån mer har en sån blomma. Dom som jag fick den av hade plockat ett skott från en blomma i Spanien, men det är klart den måste ju inte vara infödd där. Vi håller tummarna på att nån vet något om den! smile.gif Har du en bild på din som du kan sätta in? //Anki
Lars-Olof Arvids
Anna, vill du ha några "spanienblommor" av mig? De är lätta att ta sticklingar på. Mamma hade med sig sådana från Mallorca för några år sedan, och sedan dess har jag haft den som krukväxt och kallat den för "Mallorcaväxt". Det riktiga namnet vet jag tyvärr inte.

Olle
Åsa, mälardalen zon 2
Den spanska växten är iallafall en sydafrikansk växt som heter Aptenia cordifolia = hjärtreva.
Lars-Olof Arvids
Tack Åsa! Det är alltid bra att ha rätt namn på växterna! smile.gif

Olle
Anki.P
Ja tack, nu ska jag skriva in det i mitt Album !!! smile.gif
zaaritha
Jag hittar ej "Spanienblomman" sad.gif
anna_rispan
hon har bytt namn till hjärtreva i albumet...
Anki.P
Ja förlåt, glömde kanske bort det, om det är någon mer som letar efter den så har jag lagt till på Spanienblomman att den visst hette Hjärtreva. //Anki smile.gif
Anki.P
CITAT (Anki.P @ 09-08-2006, 15:14)
Hej. Jag har ett litet bekymmer. Har 2 sorters blommor hemma som jag vet vilka land dom ursprungligen kommer ifrån, men eftersom dom är plockade som ett skott från Spanien och det andra är plockade frön från Argentina så är det ingen som vet vad dom heter...... blink.gif  Finns det någon här som är lite allvetare och kan gå in i mitt album ocg kolla på Argentinablomman och Spanienblomman och kanske luska ut vad det är. Den från Spanien har cerisrosa blommor som slår ut på dagarna och "gömmer" sig på kvällarna. Argentina blomman får gula blommor, ska sätta in en bild sen när den slår ut, den har knopp nu. Båda trivs ute  på altanen  nu på sommaren och har lyckats övervintra inne. Väntar ivrigt på svar  rolleyes.gif

Nu har Argentina blommans knoppar börjat bli lite gula, jag är så nyfiken så jag håller på att spricka laugh.gif Hoppas någon snart känner igen den...... Den borde ju blomma nu i vecka som kommer då sätter jag ut bild på den smile.gif
Zazu
argentinablomman ser ut som en underblomma, mirabilis jalapa, och den kommer ju där nerifrån wub.gif

mvh zazu
Anki.P
Hej, JAVISST kan det vara den!!! Den enda blomman jag har sett på den som finns hos mig var gul och rosa i samma blomma. Men när den slår ut nu ska sätta in en bild på den, men det verkar vara den du tror! Tack!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon