Elisabeth P
Vad jag menar mer exakt är vilka som det är lönt att ta fröer av?

Tex är det idé att ta frö av margerita (den vanliga vita alltså), amerikans margerita (tor jag det är, den jag har nu är lila), petunior, luktärter och andra ettåringar som i alla fall jag gärna har i krukor?

Vet ju att ni tar frö av tex lobelia, men är det svårt att få den till att ta sig?

Jag plockar frökapslar allt eftersom de blommat över och hoppas på ännu mera blommor nästa år rolleyes.gif

Börjar känna mig lite nåjjig när jag går med kaffefilter i fickan förjämnan om att i fall jag skulle trilla över ett ovärdeligt exemplar tongue.gif

Lisa
Elisabeth P
Nån som vet om jag kan klara att driva upp tex margerita? Jag tror den heter så, den påminner om prästkrage

Lisa
Lady Hamilton
Margueriter brukar jag endast föröka med sticklingar. (De "vanliga" som man brukar köpa på handelsträdgården) Men jag hittade denna på Impecta
Buskmargurerit
Men jag har som sagt var inte testat själv någongång
kerstin z5-6
Stickling är bäst, med marguerit som Hamilton säger, mest för att de är tydligen rätt sena - i blom
Ettåringar, petunia tex blir inte alltid likadana som mamman i färg höjd osv
Dzad
Hur förvarar ni annars era frön?
Att lägga i plastpåse är inte att rekommendera, i alla fall inte större frön. Bildas lätt fukt o möglar.

Lägger ni dem i öppnade kaffefilter alltså?

Annars brukar jag ta frön av alla perenner o sommarblommor som bildar frön... det mesta funkar väl?
Elisabeth P
Jo, med konstens alla regler så funkar nog det mesta wink.gif
Fast vissa sorter kanske inte är lönt att vänta på, jag menar om det nu är sommarblommor som tar lång tid på sig så hinner jag ju inte njuta av dem.
Margeritan köper jag nog även i fortsättninge. Det finns ju så mycket annat jag kan fröså tongue.gif

Lisa
malin72
CITAT (Dzad @ 11-08-2006, 10:38)
Hur förvarar ni annars era frön?
Att lägga i plastpåse är inte att rekommendera, i alla fall inte större frön. Bildas lätt fukt o möglar.

Lägger ni dem i öppnade kaffefilter alltså?

Annars brukar jag ta frön av alla perenner o sommarblommor som bildar frön... det mesta funkar väl?

jag brukar lägga mina fröer i små kuvert..enkelt man kan ju klistra igen så dom inte trillar ut och lätt att skriva på vad det är....
det gör jag efter att jag torkat dom smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon