ogräset
09-08-2006, 14:23
Hej!
Jag satte en Ingefärarot för några månader sedan, helt plötsligt började den "titta upp" och har blivit så här hög, vad gör man med den?
Det undrar jag också, min ser ut precis som din!
Ha ha !
Min också ...
Jag har inga planer på att göra speciellt mycket med den, låta den växa ute i växthuset nu, ta in den som krukväxt sen när det börjar bli kyligt sen får vi se vad som händer.
Lotta B
10-08-2006, 08:27
Jag hade en sådan en gång. Den var god, väldigt god tyckte min katt som åt upp hela plantan! Jag har inte gjort något försök sen dess. Jag antar att man kan gräva upp ingefärsroten efter ett tag när den växt till sig om man vill använda den. Annars får man ha den som krukväxt.
brohede1
11-08-2006, 17:23
Hejsan!
Det där verkar spännande. Satte du en rot du handlat i en vanlig matvaruaffär eller hade du fått tag på ett odlingsexemplar?
Åsa, mälardalen zon 2
11-08-2006, 18:37
Jag har odlat ingefära i flera år så här gör jag:
Jag köper en fin knöl på matvarubutiken runt mars, jag försöker få tag på en där man kan se svällande knoppar, sedan planterar jag knölen ytligt i en kruka med lucker jord som jag ger undervärme. Det tar ofta god tid innan skotten dyker upp 6v eller så är inte ovanligt. När det blivit varmt ute planterar jag ut växten i en stor(ca 5-10 liter) kruka utomhus i ett soligt och varmt läge och gödslar och vattnar som jag gör med alla andra växter. ju fler skott som dyker upp från knölen desto bättre brukar det bli med skörden under, och iår har det dykt upp extremt mycket skott från knölen jag satte, varje skott brukar innebära en ny knöl. Ibland kan det dyka upp en blomma framåt hösten men jag tycker de är ganska oansenliga. När det blir risk för frost tar jag in krukan ofta vissnar plantan ner men det går bra att låta knölarna vara kvar man kan skörda dem allteftersom man behöver dem men ju färskare de är desto godare tycker jag de är, färska knölar skördade på hösten är godare än affärens färska knölar.
Alexander-VG-zon3
11-08-2006, 18:43
i zon 1 kan man ha den ute med rejält skydd den klara ner till ca -8c -9c
Du kan koka ingefärste när du är hängig eller förkyld. Prova dig fram så teet inte blir för stark
ogräset
12-08-2006, 06:59
Hej på er alla
Tack för era svar, jag skall vårda den ömt.
MVH Birgitta
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2006, 09:53
Här är en bild på årets buskiga ungefära
Buskig och fin, vilket alltså betyder flera knölar i jorden?! I så fall lär jag bara ha en knöl, eftersom jag bara har ett skott. Men är den bara godare än affärens, så blir man ju glad!
Elisabeth P
16-08-2006, 18:12
Ännu en kul grej att testa.
Tack för tipset
Lisa
det ska jag också testa!

Ciczi
Jag hade en ingefära som fick en fem sex skott innan den fick för trångt, så plantera era knölar i vida krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.