|
Helen i Skåne
09-08-2006, 15:46
Jag ska i en rabatt mitt i stenläggningen ha en stor buske, ca 2 m hög, ca 1,6 m bred, vacker blomning på våren (ej gult), vacker höstfärg, doftande, gärna mörka eller röda grenar och ganska tät, lite rund i växtsättet, åtminstone inte för spretig. Kan någon tipsa om en lämplig buske som matchar den beskrivningen? Har själv funderat på Kejsarolvon men är osäker på om den matchar de angivna önskemålen... Den kommer att stå relativt skyddat med hus på ena sidan och häckar runt trädgården (liten trädgård, se hemsidan) sol minst halva dagen, fram till lunch, några meter från en stor rhododendron som trivs bra, inga konkurrerande växter i rabatten som blir ca 1 m i diameter. Många saker som ska stämma men ALLA måste inte vara inprickade, kom gärna med tips på sådana som ni själva tycker om och MYCKET gärna bilder!
fruberglund
10-08-2006, 08:38
Min nya favorit som jag nyss köpt är variegerad trädgårdsprakttry. Blommar på våren...nja, juni tror jag. 1-1,5 m hög, bredd vet jag inte. Blommar med ljusrosa blommor. Är så snyggt med variegerat tycker jag, bryter av fint mot allt annat. Finns tydligen rödbladiga också. Doftar vet jag inte om den gör, haha är nog inte mycket som stämmer men man kan ju alltid ändra sig Vet precis hur det är när man har en syn framför sig hur det ska se ut men man inte kan hitta precis rätt buske. Nåväl här kommer bild i alla fall Har satt min vid den nybyggda trappan, den är inte så stor än. Blir nog fint när den växt upp lite.
Variegerad weigela, det hade jag ingen aning om att det fanns!
En av mina buskfavoriter, särskilt om man ska ha någon som kan stå för sig själv och se speciell ut, är stor häxal (fothergilla major). Den maxar kring 2 - 2,5 m höjd, har ett rundat och som ung ganska upprätt och samlat växtsätt men blir med tiden rätt bred också.
Och vad är det för kul med den då? 1: Den har en riklig och originell blomning i form av en massa vita "flaskborstar" i maj. 2: Löven ser ut som alens i både form och storlek - vilket är ganska stort för en buske i den storleken - men är blankare och ser alltid fräscha ut (verkar ha väldigt litet problem med sjukdomar och skadeinsekter) och, framför allt, får underbara höstfärger i gult, orange och rött. 3: Vid närmare påseende har den ett kul växtsätt också. De enskilda skotten är ganska raka, men sidoskott kommer ut i olika vinklar - och sen får sidoskotten sidoskott i ännu en annan vinkel - tills den allt som allt får ett liksom vresigt och krokigt grenverk.
Jag hade den i vår förra trädgård och blev alltid glad av att titta på den av ovanstående skäl. Måste absolut göra plats för den i vår nya trädgård också, någon gång.
2 aber: - Eftersom den växer sakta är köpeexemplaren ofta ganska små och säljs det större ex (ställen som t ex Zetas kan ha det) brukar de vara rejält dyra. - Den är en surjordsväxt. Inte så att man måste ha den i ren torv, jag hade den i vår naturliga moränjord uppblandad med mycket mastertorv, men ändå.
fruberglund
10-08-2006, 18:34
Jamen bild Ingo...BILD Nu blir jag ju nyfiken på hur den busken ser ut
Biggan_
10-08-2006, 18:56
Det här hittade jag variegerad weigela
Lady Hamilton
10-08-2006, 19:08
Och här är fothergilla major i min förra trädgård, som vi flyttade i från förra sommaren, snett bakom och till höger om rönnen. Bilden togs mot slutet av andra växtsäsongen på platsen (planterades i maj året innan). Tyvärr har jag ingen bild från blomning eller höstskrud men visst ser den fräsch och frodig ut? Och ändå hade den blivit delvis massakrerad av en hare under vintern. Jag hade förresten två stycken fothergilla, den andra skymtar i bildens vänsterkant. De var väl 40 cm när jag köpte dem och c:a 70 på bilden.
Ophelia
13-08-2006, 13:24
Åhhhh...den där variegerande weigelan såg jag på Alnarp förra sommaren. Den är FÖRTJUSANDE
fruberglund
13-08-2006, 16:33
CITAT (Ophelia @ 13-08-2006, 14:24) Åhhhh...den där variegerande weigelan såg jag på Alnarp förra sommaren. Den är FÖRTJUSANDE  Ja, visst är den fin...och det bästa är att den bara kostade 89 kr
Helen i Skåne
14-08-2006, 14:55
Tack för tipsen! Tror att jag har hittat den jag vill ha, Doftolvon! En som heter Aurora. Finns det någon som har en bild på en sådan? Har googlat men hittar ingen där jag kan se hela busken, förutom i miniformat.
Helen i Skåne
15-08-2006, 13:56
Tack för bilden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|