Full version: Purjolöks marodörer
Annkina
Nu har jag fått ohyra på min purjolök i år igen. Växer jättefint, tills helt plötsligt så kryllar det ihop sig och växer inte mer. Små gångar i det vita på löken och så bara att slänga.

Vad är detta?

Och vad gör jag åt det?
I år har bara några drabbats ännu, hur klarar jag dom andra?
rosita
Kan det vara purjolöksmal? Den minerar nedåt i plantan, som ser alltmer söndertrasad ut allt eftersom larven växer. I det sista larvstadiet är larven ca 13 mm lång. Den lilla fjärilen har en vingbredd av 16 - 18 mm och övervintrar som vuxen. Fiberduk hindrar insekten från att angripa löken.
Annkina
CITAT (rosita @ 09-08-2006, 20:27)
Kan det vara purjolöksmal? Den minerar nedåt i plantan, som ser alltmer söndertrasad ut allt eftersom larven växer. I det sista larvstadiet är larven ca 13 mm lång. Den lilla fjärilen har en vingbredd av 16 - 18 mm och övervintrar som vuxen. Fiberduk hindrar insekten från att angripa löken.

Låter som det.
Men att lägga över fiberduk hjälper ju knappast nu, och går inte heller när de är så stora.

Vad göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Man inspekterar plantorna ofta under säsongen och när man ser att de gått in i topparna klipper man bort dem innan malen har gått långt ner i löken.

Purjolöksmal går även på vitlök så även där bör man vara beredd att klippa bort en del i topparna på löken när man ser att det är angripet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon